Fullt hus när årets Renault-klasser presenterades

I lördags informerade STCC och Renault Nordic alla intresserade om årets Clio Cup- och Formel Renault 1.6-säsong. Konferensrummet var mer än fullsatt, cirka 90 personer hade anmält intresse, och de som kom sent fick ståplats. Ansvarig för klasserna, Thomas Johansson, presenterade årets upplägg och det ser ut som om publiken kommer att få se rejäla startfält i båda klasserna. I Clio Cup, som nu går in på sin andra säsong, räknar man med cirka tjugo deltagare till start. I Formel Renault 1.6 väntas cirka 15 bilar till start, en siffra som överstiger förväntningarna med tanke på att klassen presenterades sent i höstas. 

Thomas Johansson presenterade årets kalendrar för Renault-klasserna. Clio Cup kommer köra åtta tävlingar, Formel Renault sju. För Formel Renault-klassen blir det extra spännande – man kommer att få ta färjan över och besöka en av nordeuropas finaste motoranläggningar, Auduring, strax utanför Pärnu i Estland. Banan, som har anor från 30-talet, har moderniserats under de senaste åren och håller nu FIA Grade 3-klass på säkerheten. Den 15-16 juni är det dags!

För Clio Cup-deltagarna presenterades också möjligheten att köra på klassiska Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet som körs där – en riktig utmaning inför 200 000 åskådare.

Thomas Johansson presenterade även ett antal partners till Renault-klasserna. Genom Wasa Kredit kan nu finansiering på bilar göras, en efterlängtad möjlighet som nu är verklighet. Officiell däckleverantör blir Dunlop genom TL Racing. På vätskefronten, olja, bromsvätska blir Elf officiell leverantör.

I årets upplägg har prispengar skippats helt. Enligt Thomas Johansson är det bättre att lägga pengarna på sådant som lyfter klassen som helhet. Istället blir det fina priser:

Segraren i Formel Renault 1.6 vinner en ny Renault Clio GT, ett F3- och ett Formel Renault 2.0-test.

Även segraren i Clio Cup vinner en ny Renault Clio GT. Utöver det ingår deltagande i Europa-finalen för Clio Cup som körs i Spanien.

Inte nog med det – Joakim Jöhncke, Renault Nordics representant, meddelade också att segrarna i Clio Cup och Formel Renault får även ett test med Dacias STCC-bil.

Och det stoppar inte där – genom samarbete med KAK får segrarna även varsitt Carrera Cup-test.

Utöver det kommer STCC tillsammans med Renault Nordic att nominera ett wild card i respektive klass som också får ta del av testmöjligheterna.

Med andra ord finns det en hel del att köra om i år. Åhörarna föreföll mättna och belåtna med den buffé som Thomas Johansson hade dukat upp i form av upplägget inför årets säsong. Nu väntar ett par långa månader innan det är dags för start på Ring Knutstorp den 3-4 maj.

 

Ladda ned presentationen från informationsmötet här!

Konferensrummet var välfyllt 

Thomas Johansson skötte snacket, Göran Olsson, som ansvarar för tekniken i de båda klasserna klickade fram presentationen.

Marcus Fluch försöker övertala Dick Sahlén att börja köra igen!

Joakim Jöhncke från Renault Nordic kunde konstatera att det egna varumärket kommer att synas ordentligt i årets STCC.