Många intresserade av Carrera Cup  
februari 1, 2013

Ett omarbetat poängsystem, en attraktiv tävlingskalender, utvidgade samarbetsavtal och ett helt nytt hospitalitypaket – det rådde ingen brist på samtalsämnen när planerna för Porsche Carrera Cup Scandinavia-säsongen 2013 presenterades på Porsche Center Stockholm i Smista Allé på torsdagskvällen.  

Drygt 60 förväntansfulla åhörare – representerade av allt från teammedlemmar och förare till journalister och sponsorer – fick se ett flertal frågetecken rätas ut inför den stundande säsongen, och från organisationshåll lämnade man ett tydligt besked: ambitionen för mästerskapets fortsatta utveckling är stark.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia är och ska fortsätta att vara ett av Sveriges mest prestigefyllda racingmästerskap, och i kölvattnet av de positiva effekter som sammanslagningen mellan STCC och TTA nu medför vill vi därför satsa offensivt på att förbättra vårt koncept, säger Per Andersson (manager, Carrera Cup). Vi tror att ett av de absolut mest effektiva tillvägagångssätten för att lyckas med det är att stärka vår profil och att lyfta vår närvaro i depån ytterligare en nivå.

En av de mest radikala idéerna som presenterades under kvällen var ett helt nytt hospitalitypaket – ”Porsche Lounge Carrera Cup” – som utarbetats efter den modell som används i bland annat det tyska Carrera Cup-mästerskapet och i Porsche Mobil 1 Supercup. Lösningen innebär att samtliga team och förare erbjuds en gemensam VIP-avdelning att vistas i under racehelgerna, med möjlighet att bjuda in sponsorer och andra samarbetspartners till tävlingarna utan att själva behöva administrera några tidskrävande kringarrangemang.

– Idén om en gemensam hospitalityavdelning berör kanske inte det som händer på banan, men är utan tvekan en av de viktigaste ingredienserna i vårt recept för framtiden, fortsätter Andersson. Det är viktigt att alla inser hur mycket det betyder för våra möjligheter att erbjuda en attraktiv produkt – speciellt som enhetsklass under ett och samma varumärke – och det gläder mig att se att teamen verkar positivt inställda och är beredda att ställa sig bakom våra förslag.

Annan information av värde inkluderade nyheten om ett reviderat poängsystem, som introduceras i avsikt att tydligare premiera segrar i de enskilda racen. Det tidigare systemet – där de tre främsta förarna i varje lopp belönades med 30, 27 respektive 24 poäng – byts ut mot samma skala som används i bland annat Formel 1, med 25 poäng till segraren, 18 till tvåan och 15 till trean. Dessutom kommer en extra poäng att delas ut för snabbaste varv i samtliga race, och för pole position i fredagens tidskval.

Porsche Carrera Cup Scandinavia utökar också sitt samarbete med klassponsorerna Mobil 1 och Michelin, som båda ställer sina produkter till förfogande på ett prisbord som breddats inför årets säsong.

– Det är väldigt roligt att våra existerande samarbetspartners fortsätter att driva utvecklingen av Porsche Carrera Cup Scandinavia framåt, säger Porsches Sverigechef Bosse Janson (som själv fanns på plats under kvällen i Smista Allé). Porsche kan blicka tillbaka på sitt mest framgångsrika år någonsin på svensk mark, och det är helt naturligt att det återspeglas i vårt racing-DNA. Det är bland annat därför som vi själva subventionerar en stor del av kostnaden för Porsche Lounge Carrera Cup.

Samtliga åtta deltävlingar under 2013 kommer, liksom tidigare, att köras i samband med STCC-helgerna enligt en gemensam kalender. Premiären äger rum på skånska Ring Knutstorp den 3-4 maj, och finalen avgörs på klassiska Mantorp Park den 20-21 september. Säsongen 2013 markerar också mästerskapets första besök på nya Tierp Arena i Uppland.

Pressrelease: Carrera Cup Scancinavia