Rydell på nytt territorium

 

Han hör till en av förhandsfavoriterna inför STCC City Race. Trots att Rickard Rydell ännu saknar en seger ligger han trea i mästerskapet, på samma poäng som Fredrik Ekblom och bara fem bakom kedande Tommy Rustad, och nu är det en alldeles ny utmaning som väntar – STCC City Race, en tävling som Rydell inte har någon som helst erfarenhet av tidigare. Men stadsbanor har han gott om rutin från efter sin internationella karriär. 

– Jag har alltid gillat stadsrace ända sedan första gången jag var i Macau och körde och sedan dess har jag kört i Porto, Marrakesch och Pau, och jag har trivts överallt har jag. Göteborg kommer att bli en ny upplevelse. Det kommer att bli kul att köra och det är alltid speciellt med stadsrace när man har murarna så tätt inpå.

Säsongsöppningen har gått bra för Rydell även om den där sista pricken över i:et saknas – det har blivit två pallplatser och senast på Mantorp Park hade Rydell rejält med fart i bilen. För första gången i år hade han tillräckligt med speed under hela loppet för att faktiskt kunna utmana framåt. En del av förklaringen menar Rydell beror på bilens egenskaper.

– Bilen passar bäst i långa snabba kurvor, mer av den typ som finns på internationella banor. Vi har lite svårt att komma runt de långsamma kurvorna som finns på Jyllandsringen, Ring Knutstorp och i Göteborg. Det gäller att hitta inställningar som funkar.

På stadsbanor brukar kvalificeringarna vara extra viktiga eftersom det ofta är svårt att köra om och det kommer att gälla även i Göteborg. Trots att racefarten inte har varit optimal har Rydells Chevrolet varit en av de allra snabbaste bilarna i kvaltrim. Hittills har han varit snabbast av alla i de tre kvalificeringar som har körts för att sedan tappa placeringsmässigt i det andar topp 8-kvalet. Men tidsmässigt har det faktiskt sett annorlunda ut.

– Jag har förbättrat mig i Q2 varje gång så det verkar snarare som att de andra behöver lite mer tid på sig att komma igång, säger Rydell. MEn jag har ingen aning om hur det kommer att gå. Jag har aldrig kört banan förut och det är nytt territorium för mig.

Att hitta det där allra sista för att slåss om segern på en bana som inte passar bilen till fullo kommer att bli knepigt men Rydell viker inte från den redan inslagna vägen. Det gäller att ta så många poäng som möjligt vid varje tillfälle för att sedan, när det kommer till de snabbare banorna, satsa på seger. Allt hänger på att hitta inställningarna för att kapa den sista tiondelen.

– Det gäller att hitta den eftersom det är väldigt jämnt i år. vi kör fem av nio tävlingar på långsamma banor och det gäller för mig att plocka så många poäng som möjligt på dem. På Mantorp, Falkenberg och Karlskoga gäller det att vinna.