Snabb men inga poäng – Mattias Andersson rapporterar

Det blev tyvärr ingen lyckad racedag i lördags i Göteborg när 4:e tävlingshelgen i STCC avgjordes

Fredagstester

Banan var lite omgjord från 2010 när vi kom dit. De hade nämligen flyttat ett räcke i den sista chickanen som gjorde att den kurvkombinationen blev betydlig öppnare dvs snabbare ( ca. 15 km /h ).
Det började bra på testerna under fredagen. Vi var snabbast av alla runt banan i Frihamnen i Göteborg under den första testpasset som var en timma långt. På det andra testpasset var vi 5:a bara 16 hundradelar bakom Ekblom som var snabbast.

Normalt kör vi kval på fredagar i år men i Göteborg hade de flyttat kvalet till lördagmorgon istället pga att det var bara 2 klasser som körde i Göteborg. Så efter fredagens 2 långa testpass var jag väldigt nöjd med bilen och den fart som vi hade visat ( 1:a och 5:a ).

 

Kvalet

Det var kval direkt på morgonen så det gällde att vara på hugget efter frukosten.
I början av kvalet fick jag lite trafik dvs andra bilar hindrade mig på mina snabba varv men när det var ca. 5 min. kvar lyckades jag sätta två bra tider som skulle räcka till att gå vidare till kval 2.
Men när jag är ute på mitt sista varv och precis när jag passerar mållinjen så smäller det till i bilen och den slutar att driva framåt. Jag bogseras in i bandepån till mina mekaniker men det är inget vi kan fixa på de 5 minuter som det är mellan kval 1 och kval 2.
Så det blir tyvärr att kliva ur och titta på de andra 7 som kör kval 2.

 

Race 1

Några minuter efter att vi kommit tillbaka till tältet så var växellådan ur bilen och vi kunde konstatera att det var den ingående axeln mellan växellådan ooch motorn som var av så det var inte så lustigt att bilen inte drev framåt.
Detta är något som aldrig gått sönder för oss tidigare men som tur var hade vi en extra i reserv som vi satte i till race 1.

Jag fick starta 8:a nu när jag inte kunde köra kval 2 och starten gick bra in i första kurvan. När jag kom fram till den skarpa kurva 3 så bestämde jag mig för att ligga kvar på insidan så att ingen kunde sticka in nosen där. Jag bromsade och hade koll framåt på Rustad som låg bara någon meter framför men då plötsligt får jag en väldigt hård smäll rakt bakifrån från Göransson och Alfan flyger in i Rustad. Bara någon tiondel senare får jag ytterligare 2 smällar bakifrån och jag är totalt inklämd mellan en Volvo och en BMW.

När vi sedan kom loss ser jag att min motorhuv står upp som ett tält och jag förstår att Alfan är ordentligt intryckt både bak och fram. Jag kör vidare några kurvor lite avvaktande för att känna att hjulen sitter där de ska och har också koll på vattentempen för att se att inte kylaren har gått sönder.
Jag tar mig i mål trots alla skador på bilen på 12:e plats men tyvärr ger det inga poäng ( de 10 första får poäng ).

 

Race 2

Efter race 1 ställs alla bilar i sk. Parc Farme i ca. 1 timma dvs. man får inte röra bilen utan det är bara STCC´s tekniker som får kontrollera så att allt stämmer med regelboken. Väljer man ändå att börja reparera under den timman så är det OK men man får då starta sist i race 2. Vi var tvungna att göra det för att få bilen iordning till race 2 och fick därmed starta sist.

Himlen öppnade sig ca. 20 minuter innan start och regnet bara öste ner så alla teamen fick lägga på regndäck och försöka ställa in bilarna på bästa sätt för våt bana.
Vi fick till en ganska bra inställning för regnet och bilen gick bra framför allt sista halvan av racet. När jag gav mig ut på sista varvet ligger jag 11:a precis bakom Turkington och i slutet av rakan kör jag om honom men han ger sig inte utan trycker till mig på höger bakhjul i nästa kurva vilket gör att jag tappar greppet och förlorar en plats till Sturesson och går i mål som 12:a igen.

 

Sammanfattning

Farten fanns i bilen och mig i både torrt och vått men tyvärr blev det inga poäng i Göteborg. Det började med att axeln i växlelådan gick av och hade den inte gjort det så tror jag att vi hade kunnat kvala topp 5 och då är det mycket mindre risk att bli inblandad i startsmällar.

Det är fyra förare som gått vidare till kval 2 alla helgerna så här långt och det är Rydell, Ekblom, Rustad och jag själv. Det är jag väldigt nöjd med och det visar att vi har farten i bilen och nu ska vi bara få tillbaka lite tur och ta bort oturen också i Falkenberg nästa vecka så kommer poängen.