Engström EM-trea!

 

– Visst vill jag alltid vinna men självklart är jag nöjd med tredjeplatsen.
Tre var siffran för dagen för Tomas Engström. Han blev trea i båda heaten och totaltrea i ETCC.

Som väntat var förhållandena värsta tänkbara vid Salzburgring i Österrike. Regnet öste ner när första racet startade och sikten var minimal för den som låg bakom en konkurrent.
Av säkerhetsskäl startade loppet bakom säkerhetsbilen och i toppen var det inga omkörningar. Pepe Oriola ställde ett par frågor till Fabrizio Giovanardi men den 17-årige spanjoren kom inte förbi den nästan 30 år äldre italienaren.
Bakom dessa två lurade Engström som i slutet av loppet var snabbast på banan och presterade också bästa varvtid.
– Regnsprayen gjorde att jag inte såg någonting. Vi körde i 240 kilometer i timmen och såg inte ens den vita kantlinjen runt banan. Jag var tvungen att släppa en lucka för att överhuvudtaget ha någon sikt, sade Engström.

Även i andra racet föll regnet och med den omvända startordningen stod Engström på ruta sex.
Tyvärr fick bilen framför honom stopp i starten och han tappade till huvudkonkurrenterna Giovanardi och Oriola.
När andra racet stabiliserat sig såg det nästan ut som det första. Den här gången med Oriola före Giovanardi och Engström tätt efter på tredje plats.
Återigen presterade Engström snabbaste varvtid.

Med facit i hand var det kvalet som avgjorde årets ETCC. När Giovanardi tog pole fick han tre extrapoäng och fick dessutom förmånen att starta första racet bakom säkerhetsbilen vilket är en stor fördel för den som står längst fram.
Inför andra racet hade Engström sex poäng att ta in på Giovanardi för att kunna vinna. Seger ger tio poäng.
– Det hade förmodligen inte spelat någon roll om jag vunnit andra racet, Giovanardi måste ha bommat totalt för att jag skulle haft en chans på titeln, konstaterade Engström och han fortsatte.
– Återigen visade det sig att ett bra kval är nyckeln till framgång.

Seco Racing Team hade mycket att glädjas över den här helgen. Teamet gav Engström en perfekt balanserad Honda Accord att tävla med. Det visade han både på test, kval och i racen.
– Förr om åren har vi inte varit så snabba i regn. Men så är det inte längre, tvärtom bilen går fantastiskt bra när det är blött. Likaså visade vi att vi var snabba även på torrt och det är kul att visa att det med hårt arbete fortfarande går att hitta utveckling i bilen, trots att vi kört med de här grejerna några år, sade Tomas Engström.

Resultat, race 1: 1) Fabrizio Giovanardi, Italien, Honda Accord, 2) Pepe Oriola, Spanien, Seat Leon, +0,830, 3) Tomas Engström, Sverige, Honda Accord, +2,157, 4) Mehdi Bennani, Marocko, BMW, +29,532.

Race 2: 1) Oriola, 2) Giovanardi, +2,376, 3) Engström, +3,347, 4) Wolfgang Treml, Österrike, Honda Accord, +35,778.

Totalt: 1) Giovanardi, 21 poäng, 2) Oriola, 20, 3) Engström, 13, 4) Treml, 8.