Rickard Pålsson trygg med STCC:s planer

– Jag visste vad vi gav oss in i när jag valde att satsa vidare, säger Rickard Pålsson, som för tre veckor sedan meddelade att han kvarstår som ägare till STCC AB.

Det blåser friskt om STCC inför 2012, men ägaren Rickard Pålsson är inte oroad. Planerna inför nästa säsong står fast och organisationen arbetar vidare med oförminskad styrka. Under onsdagen presenterade konkurrenten, SRL by TTA sina planer för nästa år.

– Vi är fullständigt trygga, ingenting har hänt som förändrar våra planer för nästa säsong och därutöver, säger han. Vi har starka avtal med Svenska Bilsportförbundet, vårt stora projekt för nästa år, Solvalla-racet i Stockholm, rullar på helt enligt plan och vi känner också att vi har bilbranschens stöd för det vi gör.

I media förekom under onsdagen uppgifter om att STCC har blivit av med sin tävling i Göteborg. Detta dementeras bestämt av Pålsson. Som den högsta SM-serien i landet har STCC enligt Svenska Bilsportförbundets regelverk förtur när det gäller att fastslå kalender.

– Vi har avtal med City Race Arena, och det har ägaren också medgivit i media, fortsätter Pålsson. I och med att vi också har förtur när det gäller planläggning av datum så kommer det inte att bli några problem för vår del. Vi kommer snart att presentera vår kalender för 2012.

Ett kvitto på stödet från bilbranschen kom under onsdagen då Porsche meddelade att Carrera Cup kommer att fortsätta som supportklass tillsammans med STCC.

– Fler kvitton på stöd finns redan i form av att Volkswagen och Chevrolet ställer sig bakom oss, fortsätter Pålsson och nämner att det reglemente som STCC har valt är baserat på de bilar som rullar på gatan, miljövänliga, moderna bilar med små turbomotorer, och det är vad bilbranschen vill se ute på tävlingsbanorna.

– Vi tittade noga på TTA:s förslag när det gäller val av bil. Det är en fransk rörramskonstruktion med plastkaross, som exempelvis föreställer en Volvo, och en V6-motor på 3,5-liter från Nissan – det är en biltyp som inte lockar bilbranschen till att medverka.

Förutom att Volkswagen och Chevrolet har uttalat stöd för en fortsättning med STCC har även Tomas Engström, Honda, och Danielsson Motorsport meddelat fortsatt satsning på STCC 2012.

– Vi vet att några team tittar på möjligheten att driva en tredje bil i mästerskapet, och det finns också flera nya team som är intresserade av att fylla upp tomrummet efter de team som försvinner. Vi är helt övertygade om att vi kommer att få se ett starkt startfält även nästa säsong, avslutar Pålsson.