Tufft STCC ännu tuffare på Jyllandsringen

Det har sagts otaliga gånger under de senaste säsongerna – STCC är hårdare än någonsin. Tävlingarna nästa helg på Jyllandsringen kommer att bli de hårdaste någonsin i STCC menar Rickard Rydell – aldrig tidigare har ett så meriterat startfält stått på startlinjen inför ett STCC-lopp. Senast i Karlskoga kvalade 17 bilar in, inom åtta tiondelars marginal!

– De två gånger jag har startat femma har jag varit 13 hundradelar från pole ena gången, och 15 hundradelar den andra, fortsätter Rydell.

I Karlskoga ersatte Polestar Racing britten James Thompson med den före detta världsmästaren i standardvagnsracing, Gabriele Tarquini. Inga meriter i världen kunde hjälpa italienaren på Gelleråsen.

– Det har varit ruskigt jämnt i år och när en förare som Tarquini, efter att ha testat en hel dag, kvalar in som tolva, säger det något om hur hårt STCC är, säger Rydell.

Med två Hondor från Hartmann Racing, den ena med tvåfaldige BTCC-mästaren Fabrizio Giovanardi bakom ratten, den andra med Casper Elgaard, så kommer nästa helgs tävlingar på Jyllandsringen att bli tuffare än någonsin tidigare, menar Rydell.

– Jag har inte kört så mycket mot Giovanardi men han är en av de mest meriterade, säger Rydell, som påminner om att det finns en tredje Honda att se upp med, den som körs av Tomas Engström.

Men Rickard Rydell är inte den som låter sig störas eller imponeras av andra förare i kampen om mästerskapet.

– Jag håller mig fullt fokuserad på att vi ska göra allt för att få ut max ur bilen. Kvalet kommer att bli enormt viktigt.

Och max lär behövas. Förra helgen tappade Rydell tre poäng på titelrivalen Fredrik Ekblom och han ligger nu fem poäng efter. Jyllandsringen lovar att bli något alldeles extra.