DMS slutspurtar i JTCC – satsar på Clio Cup 2012

 

Danielsson Motorsport (DMS) ligger inför de två avslutande tävlingshelgerna tvåa i tabellen med 16-åriga Kim Andersson. Seriens yngsta deltagare, Daniel Arlbring 15 år, har de två senaste racehelgerna rattat sin DMS-racer till pallen. Nu drar det ihop sig till en mycket spännande avslutning av 2011 års upplaga av JTCC, tillika serien i sin nuvarande form. Nästa år byter JTCC reglemente för att gå över till en enhetsbil av typen Renault Clio Cup. DMS har ett stort försprång i denna övergång då man redan idag jobbar med en mästerskapsvinnande Clio Cup-ingenjör från England, Gary Robertshaw, med full koll på vad som krävs för att ge bästa förutsättningar till sina förare och få fart på bilen.

DMS teamchef Daniel Edlund har tilltro på framtiden.

– Nu blir det slutspurt! Kim har verkligen klivit in i rollen i år och har kört stabilt hela säsongen. Han och Eric Jonsson har jobbat åt sig en liten lucka i fighten om SM-guldet. Kim blev av med sin nyfunna ledning förra racehelgen på Karlskoga och får återigen jaga. Nästa går på Knutstorp, där har han chans att överta ledningen igen, då med betydligt mindre straffvikt i bilen. Daniel har verkligen hittat farten och det började med att han satte bästa varvtid på Falkenberg. Den gången räckte det inte till pallen men på både Kinnekulle och Gelleråsen fick ynglingen kliva upp på pallen. Extra kul eftersom han kör på dispens i år pga sin ålder. SBF har gett honom tillstånd att deltaga med villkor att Alx är mentor och tar ansvar för honom och hans utbildning. Detta har fungerat så bra som vi hade kunnat hoppas och både Kim och Daniel kör nu jämt och snabbt båda två så vi är hoppfulla inför säsongsavslutningen!

DMS har under året deltagit i STCC race med sina SEAT Leon S2000-bilar. Syftet var ursprungligen att köra full säsong med 18-årige Rasmus Mårthen. Rasmus fick ändrade förutsättningar i sista sekund och fick strukturera om för kunna köra Camaro Cup under säsongen istället. Istället används säsongen åt att köra utvalda race och ge chansen åt förare som vill köra enstaka race som ett sätt att etablera teamet i serien, samla information och data om bilarna/banorna och inte minst hitta kompetent personal och starka partners inför 2012. Genom Alx internationella kontakter förvärvades en av Europas bästa standardvagnsingenjörer till teamet för sin kunskap av SEAT Leon S2000 och integreringen av chassiet med NGTC-motorn såsom det ekipage han jobbar med i BTCC. Att Mr. Robertshaw har vunnit det brittiska Clio Cup-mästerskapet med den aktuella modellen av bilen som tävlar i Sverige nästa år är en välkommen bonus.

Alx Danielsson planerar inför 2012.

– Det är viktigt med rätt nyckelpersonal i motorsport och det är något vi lagt stort fokus på inför årets säsong och 2012. Med Gary på vår sida har vi setup, preparationsplan och kunskap om hur bilen ska köras för att gå som snabbast. Det är helt enkelt ovärderligt i jakten på resultat. Han har förutom brittiska mästerskapet även vunnit race i Italien med den nuvarande versionen av Clio Cup såväl som karossen man körde i början av 2000-talet. Det ska bli mycket spännande att jobba med honom även i Clio Cup här i Sverige 2012, förhoppningsvis fortsatt med lovande förare så vi kan slåss om titeln omedelbart. De senaste åren har vi varit 2:a och 3:a i JTCC och i år slåss vi om titeln, det är något vi skapar förutsättningar att göra i både STCC och JTCC Clio Cup nästa år. Jag har även själv jobbat med Clio Cup-bilen i tre år som instruktör under min tid England och har också kört nya bilen här i Sverige. De påminner mycket om varann och det ska bli kul att jobba med de förare som kör med oss nästa år.