Mattias Andersson vill se bra avslutning

Fyra helger med bara en poäng – Mattias Anderssons säsong har inte utvecklats i den riktning han hade hoppats på. Efter de två inledande tävlingshelgerna låg han med i toppen och krigade, efter bland annat en seger på Ring Knutstorp. Nu ligger han tolva i mästerskapet.

– Det började bra i år men nu har vi fyra helger utan poäng, säger Andersson. Ändå tycker jag att vi har lyft oss i år. Vi har haft bra fart, jag har varit med i alla Q2 utom en och det är jag nöjd med även om det fattas en tiondel för att vara med och slåss om pole.

Eländet började på Mantorp Park, årets tredje tävling.

–Där sköt jag motorn, sedan var det kollisioner i Göteborg och Falkenberg som ställde till det och senast i Karlskoga krokade jag ihop med Colin Turkington i första heatet, säger Andersson och passar på att filosofera kring säsongens vedermödor och trängseln under öppningsvarven verkar vara boven i dramat.

–Kollisionerna är sådana som händer på första varvet, säger Andersson. Det är svåra situationer att förutse och vi har haft oflyt. Målet är att reparera det vi har förlorat med en bra avslutning på säsongen, fortsätter Andersson. Vi har förberett oss väl inför Jyllandsringen med tester och vi var bra med i våras.

Men Jyllandsringen är en bana som är ökänt svår för framhjulsdrivna bilar. Banans karaktär med långsamma svängar och många accelerationer från låg fart sliter på framdäcken. Varm väderlek gör det ännu svårare att få däcken att hålla.

– Det är en speciell bana, den är mycket teknisk men jag känner att jag hittar bättre och bättre på den, säger Andersson. Men jag hoppas på svalare väder, det gynnar oss som kör framhjulsdrivet.

Årets andra deltävling på Jyllandsringen bjuder på ett oerhört starkt startfält. Italienaren Gabriele Tarquini, Polestar Racing, får sällskap av landsmannen Fabrizio Giovanardi som kommer till start för Hartmann Racing i en Honda. Flerfaldige danske mästaren Casper Elgaard sitter bakom ratten på Hartmanns andra Honda.

– Det är tre förare som alla har kapacitet att vinna, säger Andersson. Det här blir det tuffaste racet någonsin i STCC.