Rustad i topp efter dramatiskt kval

Tommy Rustad, Volvo Polestar Green Racing, startar från pole position i morgondagens första STCC-heat på danska Jyllandsringen. Det stod klart efter ett dramatiskt kval under lördagen där norrmannen slog till med den snabbaste tiden i absolut sista sekunden. Väderleken, med ett strilande regn som ömsom tilltog, ömson avtog, gjorde valet av däck svårbedömt och förutsättningarna förändrades för varje varv som gick. 

– Det var chansartat, säger Rustad. Vi valde att låta däcken från det första kvalet sitta kvar och provade att åka på slicks. Efter två varv funderade jag på om jag inte skulle byta till regndäck men sedan blev varvtiderna bättre och bättre. Jag förstod att jag hade chans på pole när det var 15-20 sekunder kvar av kvalet. Det var bra tajming från vår sida.

Rustads hårdaste konkurrent i kvalet blev nordirländaren Colin Turkington, Flash Engineering. Turkington var den som länge såg ut att vara favorit till pole position.

– Det var ett tufft kval! Jag skulle givetvis velat haft pole, men andra startposition är bra och jag är nöjd, säger Turkington.

Tommy Rustad ligger fyra i mästerskapet inför helgens tävlingar och hans chanser att vara med och slåss om titeln fick ett rejält lyft i och med att Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport, inte kvalade in bättre än tolva. Rydell missade därmed det avgörande kvalet där de åtta snabbaste gör upp om startpositionerna.

– Vi hade ett transponderproblem som gjorde att jag fick stå i depå när förutsättningarna att sätta en snabb varvtid var som bäst, säger Rydell. Hade det varit ett vanligt kval i bra väder hade det inte varit något problem.

Rydell gjorde ett sista försök med fyra minuter kvar att köra av det första kvalet men på väg ut från depån började regnet tillta igen och därmed försvann hans chanser att avancera mer än till en tolfteplats. För Rydells värste rival i kampen om STCC-titeln, Fredrik Ekblom, Team Biogas.se, gick det bättre. Han kvalade in som fyra i det första kvalet och lyckades sedan avancera till tredjeplatsen i det andra. En udda kombination av däck kan ha varit nyckeln till framgång – Ekblom körde med regndäck bak och torrdäck fram.

– Det funkade bra, jag är jätteglad för resultatet, säger Ekblom. Det var halt i slutet av första kvalet men banan torkade upp snabbt. Kvalet är vår starka sida och det får gärna regna i morgon.

Dansken Casper Elgaard, Hartmann Racing, slutade fyra efter att ha varit snabbast i det första kvalet.

– Jag hade gärna haft pole, säger han. Jag blev hindrad på mitt sista varv av Patrik Olsson och fick aldrig till ett sista varv och det var ju det som gällde.

En som inte lyckades infria förväntningarna efter de senaste tävlingarna enorma framgångar var Richard Göransson, WestCoast Racing. Göransson slutade tia.

– Vi träffade fel med däcken, säger Göransson. Vi hade fel däck när det gick som snabbast. Nu startar jag tia men det ska nog gå att köra upp sig till pallen därifrån också.

I övrigt blev kvalresultatet en stor framgång för Team Biogas.se med alla tre förare vidare till det andra kvalet. Johan Kristoffersson startar sjua, och Patrik Olsson åtta i morgondagens första heat.

Klicka här för kompletta resultat!