Rydell nära målet

Nu återstår finalen på en resa som påbörjades för ett år sedan då det offentliggjordes att Rickard Rydell skulle komma tillbaka till Skandinavien och STCC efter en nära tjugo år lång internationell sejour i den absoluta världstoppen. Med bara två poäng upp till ledande Fredrik Ekblom är han så nära STCC-titeln som det går att komma.

– Vi är väldigt glada över att komma till finalen med chans på titeln, säger Rydell. Med tanke på att det är första året för mig, teamet och bilen tillsammans så är det bra jobbat. Vi har genomgått stora förändringar, gått från enbilsteam till två bilar och nu, de senaste tävlingarna, till tre bilar.

För många resenärer är det vägen som är själva målet, men så är det inte för Rickard Rydell.

– Nu när vi är här nöjer vi oss inte med att ha tagit oss hit, vi kommer att vända på varje sten och göra allt för att vinna, säger han.

Hjälpryttarna har blivit det stora samtalsämnet efter den näst sista deltävlingen på Ring Knutstorp. Tidigare under året har Team Biogas.se tagit hjälp av Johan Kristoffersson i en tredje bil, till Knutstorp hade Chevrolet engagerat danske Michel Nykjaer för uppgiften. TIll finalen kontrar Team Biogas.se med att sätta in en fjärde bil – med Thed Björk bakom ratten, men Rydell hoppas på en säsongsavslutning utan kontroverser.

– Jag hoppas att det inte ska påverka utgången av mästerskapet, fortsätter Rydell. Det har varit schysst körning hela säsongen, ibland har de plockat poäng av oss, ibland har vi plockat poäng av dem, och jag hoppas att det fortsätter så.

Chevrolet-teamet fick utstå en hel del kritik efter Ring Knutstorp då Michel Nykjaer bromsade upp Fredrik Ekblom i starten av det andra heatet – ”patetiskt”, enligt Ekblom, ”ofrivilligt”, enligt Rydell.

– Tittar man på bilderna så är det solklart, säger han. Rustad tjuvstartade och drog iväg i betydligt högre hastighet än vad Nykjaer var van vid från WTCC där man startar i 70 till 90 kilometer i timmen. Rustad började gasa redan i utgången av sista kurvan och han passerade säkerhetsbilen redan vid depåinfarten. Där hade tävlingsledningen kunnat fatta ett annat beslut och rättat till starten.

Men Rickard Rydell vänder hellre blicken framåt än att titta i backspegeln. Möjligheten att vinna STCC-titeln lockar tack vare den höga kvaliteten på startfältet.

– STCC har aldrig varit så här jämnt och bra som det är idag, säger han. Det har varit många bra förare av nationell och internationell rang med i år och därför är det en meriterande titel att vinna.