BTCC — framtiden är här

Idag avgörs BTCC-finalen på Silverstone med ett startfält på hela 29 bilar. Årets säsong har varit hårdare än på mycket länge och hela fem förare som går in i finalen med chans att vinna mästerskapet, Matt Neal, Jason Plato, Gordon Shedden, Mat Jackson och James Nash.

En stor del av framgången för BTCC i år är helt enkelt införandet av det nya NGTC-reglementet, samma som STCC kommer att införa. Framtidstron har återvänt till brittisk standardbilsracing och det har avspeglats i det stora antal deltagare som har ställt upp i årets mästerskap. Ett kvitto på att BTCC är på väg åt rätt håll är att tittarsiffrorna på ITV har ökat med 43 procent jämfört med 2010!

Det successiva införande av NGTC har inte varit smärtfritt. Eftersom nya NGTC-bilar ska jämkas med S2000-bilar, med eller utan turbo, har det varit mycket snack om ojämna förutsättningar – men som så ofta tidigare handlar det mer om försök att utöva tryck på organisationen genom media, något som sällan brukar lyckas särskilt väl. Den tekniska organisationen bakom BTCC, med erfarne Peter Riches som bas, har stått emot påtryckningarna och sett över hela säsongen kan ingen klaga över möjligheten att prestera resultat. Ett kvitto på det: Femton förare inom en sekunds marginal i kvalet på Silverstone med bilar som representerar alla olika kombinationer av chassireglementen och motorer! Nu är det upp till förarna att avgöra ute på banan och det lär bli hårda tag i sedvanlig BTCC-ordning.

Inför nästa år räknar seriens överhuvud, Alan Gow, med att hela femtio procent av startfältet kommer att bestå av bilar helt byggda enligt NGTC-konceptet. Till finalhelgen presenterades också en uppdaterad version av Toyota Avensis i NGTC-utförande. Tidigare i höst har Triple Eight-teamet annonserat att man kommer att bygga NGTC-bilar till nästa säsong – ännu oklart vad det blir för märke och modell, men enligt teamets boss, Ian Harrison, är vägen utstakad:

”Det är helt klart att NGTC-reglementet är framtiden för BTCC och det står också helt klart att framtiden redan har anlänt, möjligen en aning tidigare än vi hade förväntat.”

”NGTC-bilarna ser bra ut och de kommer utan tvivel att bli både mer tillförlitliga och kostnadseffektiva med tiden, något som skapar en stabil teknisk plattform för serien att växa från.”

För de som vill fortsätta köra BMW finns möjligheten att använda den så kallade TOCA-motorn, en standardmotor byggd enligt NGTC-specifikation. Geoff Steel Racing är först ut med att bestycka en BMW 320 med den nya turbomotorn. Sverige-bekantingen Colin Turkington körde in kombinationen på Donington tidigare i veckan åt Tony Gillham som kommer att köra bilen i finalen.

Rykten säger också att RML är på väg att bygga fem Chevrolet Cruze enligt NGTC och brittiska Honda har redan annonserat att de kommer till start med två nya Honda Civic till 2012. TH Motorsport planerar att sätta en Skoda RS på banan nästa år. Framtiden för BTCC ser med andra ord väldigt ljus ut. Sedan tidigare finns sju bilar byggda enligt NGTC i startfältet, två Toyota Avensis, en Vauxhall Insignia, en Proton Gen-2 och tre Audi A4 och sammanlagt 13-15 NGTC-bilar i startfältet 2012 är långt ifrån en omöjlighet. Framtiden är redan här.

Finalen avgörs i tre heat – följ utvecklingen på www.btcc.net