Dags för tjejerna att ta över

Artikeln är författad av Emelie Svensén, 18 år, som gör sin praktik hos STCC.

1957 föddes en racerförare och inte vilken förare som helst, utan en kvinnlig förare vid namn Nettan Lindgren-Jansson. Som de flesta andra växte hon upp i en motorintresserad familj och levde på banan och hennes intresse för racing växte. Nettan började med karting och gick sedan vidare till serier som Formel Ford, BTCC och STCC. Nettans främsta merit var att 1990 som första kvinna vinna ett race i BTCC. På Thruxton smällde hon männen på fingrarna med hjälp av en BMW M3. Under 26 år åkte Nettan runt på Europas banor och blev en stor förebild och inspirationskälla för svenska motorintresserade kvinnor. Ändå har framgångsrika tjejer lyst med frånvaro på de svenska racerbanorna.

 

Vad hände efter Nettan Lindgren-Janssons framfart på banorna, varför har ingen tjej följt i hennes fotspår? För hur häftigt vore det inte med en tjej på prispallen på STCC-tävlingarna eller de andra racingserierna. Är det inte dags att låta våra racingkvinnor kliva fram!

Kanske kan den nya klassen Renault Clio Cup JTCC bli en god början för tjejerna att visa upp sig? Det kommande året 2012 kommer bli ett intressant år, då Renault Clio Cup JTCC kommer vara en ny supportklass till STCC. Denna klass ersätter det JTCC-reglemente som har gällt till och med i år. 
Renault Clio Cup tog sin början i R8 Gordini Cup som startades 1966 i Frankrike, men 1991 ändrades namnet till Renault Clio Cup tillsammans med den nyintroducerade modellen Renault Clio 16S (eller 16V som modellen hette utanför Frankrike). Klassen körs idag i 14 andra länder. 
En Clio Cup-bil kan vem som helst köra. Det är en liten, smidig racerbil som självklart är anpassad för ungdomar men som även ger äldre och mer erfarna förare en utmaning. Kostnaden för att driva en Clio Cup-bil är låg och förhållande till prestandan går det knappt att hitta en billigare bil att tävla med.

Intresset är stort inför den nya klassen. Vad som är speciellt roligt är det finns en hel del tjejer som är intresserade av att delta i den nya klassen. Mikaela Åhlin, 19 år, och Emma Karlsson, 17 år, är två av dem. Både Mikaela och Emma började att köra racing väldigt sent men har båda varit med sedan barnsben på banan genom sina racingintresserade familjer. Mikaela och Emma tycker att det är väldigt tråkigt att det är så få tjejer inom racingen och de skulle gärna se fler tjejer på banan i framtiden.

– Egentligen är det ingen stor skillnad mellan killar och tjejer när det gäller racing, därför tycker jag att det borde finnas fler tjejer som kör, säger Mikaela och fortsätter:

– En idé skulle vara att försöka publicera racingtjejerna mer i media, att lyfta fram de tjejer som redan finns idag, och därigenom öka intresset för motorsport bland tjejer.

– Det känns som att folk inte tror att vi tjejer kan köra bil, utan att det bara är en sport för killar. Att man har den synen på tjejer tycker Emma är väldigt synd.

Om planerna går som de ska inför kommande säsong tycker Emma att det ska bli väldigt kul att få delta i den nya klassen Renault Clio Cup JTCC. En vanlig fråga som alltid kommer upp hos teamen är den om budgeten, men Emma menar att en tjej faktiskt kan ha en fördel gentemot killarna.

– Det uppmärksammans mer när en tjej kör, säger Emma och med det menar hon att det kan vara lättare för tjejer att väcka intresset hos företag som vill sponsra dom.

Mikaela Åhlin har mest erfarenhet från långloppsracing. Clio Cup skulle innebära en ny utmaning för henne.

– Renault Clio Cup JTCC kan ett bra tillfälle att lära sig och utvecklas, säger Mikaela.

Om Mikaela och Emma har ett tips till tjejer som är intresserade av att gå vidare i sina racingkarriärer, så är det att våga:

– Var inte rädda tjejer, vill man köra så GÖR det. Testa! säger de.

Och det finns faktiskt möjlighet att testa den nya Clio Cup-bilen för den som har racingerfarenhet och vill ta ett steg upp i karriären, genom att kontakta Göran Olsson som är ansvarig för den nya klassen.

Visst vore det kul att få se fler tjejer på banan i framtiden. Många inom motorsporten är beredda att hjälpa till om det behövs. Kanske blir Clio Cup JTCC 2012 ett första steg.

 

Mikaela Åhlin