Dagarna närmar sig årets racingpremiär, och för Richard Hansson betyder det att det börjar bli dags att inviga klassen Clio Cup JTCC för första gången i Sverige. I dagsläget ligger han som den föraren med högst vinstprocent i hela Sverige i Drivers Database. Ett antal av de allra bästa ungdomarna inom svensk racing kommer att tävla tillsammans med Richard i närmast identiska Clio Cup-bilar. Efter en testdag på Knutstorp i onsdags och en på Mantorp så sent som i går tar vi pulsen på Richard i en intervju inför den kommande säsongen.
Hur kändes det att få sitta i bilen igen efter en lång vinter? Blev det inte en enorm urladdning?
– Det kändes skönt! Urladdning vet jag inte, snarare en chock eftersom man glömmer hur fort det egentligen går ute på banan. Jag känner att jag verkligen hör hemma i bilen, men det är så mycket man måste känna in och lära sig när allt är nytt. Det kommer nog dröja lite innan jag litar fullt på Clion.
Är det något speciellt du ser fram emot under här säsongen?
– Att äntligen få tävla igen. Trots att vi varit 6-7 stycken som testat de senaste dagarna så vet man aldrig vart man står innan man har börjat tävlingen och alla gör sitt bästa. Först då kan man ju säga hur det kommer att se ut på banan. Men då ska man veta att nu när alla kör med samma förutsättningar så kommer det bli jämnt.
Hann du se om det var någon på banan som kommer bli en stor konkurrent?
– Wernersson! Han är livsfarlig. Eftersom han haft hela vintern på sig att känna in bilen så märks det att han litar på den. Men man kan aldrig räkna bort någon i den här klassen. Forsell till exempel är ju så snabb, och Engman är kanske ännu snabbare. Fluch har mycket rutin men det är första gången jag kör mot honom så jag vet inte riktigt vart han står.
Så vad är det som blir avgörande?
– Att köra smartast race. När alla kör samma bil så blir det en större utmaning. Bilarna kommer att gå jämnt på raksträckorna, så till slut kommer det att handla om vem som vågar mest i kurvorna.
Nu måste jag fråga, vad kommer göra dig svår att slå?
– Det är att jag kör så jämna varv. Vanligtvis kan jag inte maxa mig själv för att få ett enda snabbt varv, utan är bättre på att köra jämnt under 15 varv. Det är ju synd när kvalen är så viktiga i en sån här jämn klass, men jag kan köra snabbt 15 varv efter varandra med kanske 3 tiondelar i spridning mellan varven. Det gör att jag blir svår att köra ifrån under ett race.
Det låter som att det kan bli spännande för publiken?
– Ja, det kan nog bli riktigt häftiga race att se på. Jag tror att det kommer vara olika vinnare nästan varje race, så det gäller att ligga bra till hela tiden och plocka poäng. Den här klassen är elitklassen för ungdomar, så det ska vara jämnt och svårt, och absolut värt att titta på. |