Inför STCC-premiären

I helgen är det premiär för STCC 2012 på Mantorp Park. Årets startfält kommer att bjuda på en stenhård kamp om SM-titeln. Regerande mästaren Rickard Rydell kommer att utmanas av vassa förare med VM-meriter i bagaget. Att vinna STCC blir svårare än någonsin tidigare. Klicka på bilden nedan för att se SVT:s reportage inför årets säsong!

#1 Rickard Rydell – Chevrolet Motorsport Sweden  

Regerande STCC-mästare. En av Sveriges genom tiderna främsta racerförare i standardbilsracing. 1998 vann Rydell BTCC, världens starkaste mästerskap i sin kategori och något av standardbilsracingens blå band. I VM-sammanhang har Rydell en sammanlagd femteplats och fem segrar i rekordlistan.  I år körde Rydell WTCC-premiären på Monza och visade att det svenska stålet biter med en fjärdeplats i ett av heaten. 2011 slog Rydell Fredrik Ekblom i kampen om STCC-titeln.

#2 Jordi Gené – Volkswagen Team Biogas

Spanjoren knackade en gång i tiden på dörren till Formel 1. Under 1994 var han testförare i Benettons F1-stall – försteförare det året var en viss Michael Schumacher. Gené har sedan dess gjort sig känd som en mycket vass förare i standardvagnssammanhang med 121 VM-starter på meritlistan. Fyra segrar i WTCC talar sitt tydliga språk – Gené är en förare som har kommit till STCC för att slåss om titeln!

#4 Michel Nykjaer – Chevrolet Motorsport Sweden

Det danska hoppet i STCC. Tvåfaldig dansk mästare i stenhård konkurrens med internationellt meriterade förare som Jason Watt och Jan Magnussen. Även här finns det gott om meriter på VM-nivå. 2010 blev Nykjaer bäste rookie i WTCC och året därpå blev han tvåa i privatcupen efter fem segrar. Nykjaer är en fruktad motståndare på banan, något han visade med eftertryck då han hjäälpte fram Rydell till slutsegern i fjolårets STCC.

#17 Tomas Engström – Honda Racing Sweden

Tomas Engström har en tredjeplats som bäst i STCC. I år vill han slå personbästa och han har utmärkta förutsättningar att göra det. I händerna på Matt Neal vann hans Honda Civic BTCC förra året och frågan är om Engström någonsin haft ett bättre material att sätta sig bakom ratten på. Engström hör också till den exklusiva skara förare som har VM-meriter i CV:n. 2005 deltog han i två WTCC-tävlingar och tog en seger i privatcupen. Engström körde även en WTCC-tävling 2007.

#3 Johan Kristoffersson – Volkswagen Team Biogas

Sensationsmannen från i fjol – Johan Kristoffersson fick sitt definitiva genombrott i den svenska racingeliten när han hoppade in i Biogas-teamet förra säsongen. Han körde oerhört fort och med en mognad som hör till långt mer erfarna förare. I år har han redan gjort avtryck i den internationella hetluften genom att slå till med dubbelseger i det prestigefyllda Superstars-mästerskapet som körs i Italien. Förare som Morbidelli, Liuzzi och Fittipaldi, alla med karriärer i Formel 1, fick se sig slagna av svensken på Imola-banan. Nu är han redo att ta sig an STCC och han har Rickard Rydell i siktet.

#21 Johan Stureson – IPS Team Biogas

Fjolårets fyra i mästerskapet är tillbaka. Konkurrenterna har anledning att oroa sig. Stureson var bästa BMW-förare och slog konkurrenter som hade betydligt större budget att köra för. Med en nyare bil, en biogasdriven Scirocco, kommer Stureson att vara en het utmanare om titeln.

#15 Patrik Olsson – IPS Team Biogas

Patrik Olsson är ute efter revansch för fjolårets säsong. Resultaten ville inte riktigt infinna sig men i år, i ett nytt team, räknar han med att vara med och slåss om pallplatserna. Olsson kör med ett klokt huvud och är en stark förare när det gäller att samla poäng i mästerskap.

#22 Robin Appelqvist och #23 Santosh Berggren – SEAT Team Sweden

Två förare som vill uppåt i karriären. Med varsin SEAT Leon bestyckad med NGTC-motor har de ett potent vapen i sin hand. För Berggren och Appelqvist handlar det om att snabbt sätta sig in i bilen och lära sig att utnyttja potentialen – gör de det kommer de att vara med och samla poäng i mästerskapet.

#97 Joakim och # 98 Andreas Ahlberg – BMS Event

Brödraparet från Avesta kör varsin Audi A4 i årets mästerskap. Teamet BMS Event är välskött och resurser finns att utnyttja bilens potential till fullo. Bröderna Ahlberg utmanar främst om Semcon Cup-titeln, där Joakim är regerande mästare.

#90 Niclas Olsson – NP Racing

Lillebror till Patrik i IPS Team Biogas. Niclas är en snabb förare som kan göra det omöjliga möjligt på racerbanan. En spektakulär förare som har alla möjligheter att bli en publikfavorit. Kör en SEAT Leon som har kapacitet att hänga med i toppen av Semcon Cup och det lär nog bli mer än en handfull poäng i huvudklassen också för Niclas.

#91 Tony Johansson – G-Rex

Tony Johansson kommer att köra en Mercedes C-Klass byggd av G-Rex. Om uppdateringarna fungerar som de ska – och de bör det göra med tanke på att Roland Gingtorp är en av landets skickligaste bilbyggare – så kommer Johansson att vara konkurrenskraftig i Semcon Cup. Tony Johansson är ett namn som nämns med respekt i depån. En skicklig och stenhård förare som ingen har råd att negligera.

#89 Claes Hoffsten – Hoffsten Motor

Claes Hoffsten kommer till start i Mattias Anderssons Alfa Romeo, ett rejält kliv uppåt i prestanda för Hoffsten som äntligen har en bil som kommer att göra hans skicklighet bakom ratten rättvisa.

#92 André Andersson – Memphis Racing

Yngst i årets startfält med sina 19 år. André Andersson har mycket att lära men han har också talang. André har erfarenhet från formelbilsracing, bland annat var han bäste svensk i Formel Basics svenska serie 2009. Han har även kört Camaro Cup en säsong och har därmed erfarenhet från lite mer hästkraftstarka bilar. Bilen, en Opel Astra, har potential att konkurrerna i Semcon Cup.