Elitloppet avklarat – nu väntar andra hästkrafter

I helgen kördes Elitloppet på Solvalla, norra Europas största travevenemang och förutom den stora finalen fick publiken även uppleva STCC Stadium Race i travformat. Miss Sue V med Daniel Redén i sulkyn gick segrande över mållinjen och fick bära STCC-täcket som belöning. Det blev en försmak av det som den racingintresserade publiken kommer att bjudas på den 21-22 september när standardbilsracingen verkliga tungviktsklass drar in på Sveriges främsta travarena för att STCC-finalen, med Rickard Rydell, Johan Kristoffersson och alla de andra stjärnförarna. 

 

 

Se Miss Sue V. spurta till sig segern.


Elitloppspubliken bjöd även på en STCC-parad.
– Elitloppet var en lika fantastisk upplevelse som vi hoppas att STCC-finalen ska bli. Vi kommer att bjuda på en fantastisk fartfest för hela familjen och det är en försmak på vad STCC kommer att bjuda på i form av racingunderhållning i framtiden, säger STCC AB:s VD Bob Huzell. Det handlar om att ta sporten till publiken, att få komma nära och känna vinddraget av bilarna när de far förbi – STCC Stadium Race kommer att bjuda publiken på en helt unik upplevelse.STCC-finalen bygger på en mobil helhetslösning som inbegriper allt från anläggning av själva asfalten på banan och betongbarriärer till läktare och andra faciliteter som är nödvändiga vid en STCC-tävling. 

– Vår mobila lösning för racerbanor ger oss frihet att ta sporten till publiken runt om i Sverige på ett sätt som tidigare inte har varit möjligt, säger Bob Huzell, VD för STCC AB. Den mobila lösningen kommer att utgöra ett komplement till de permanenta banorna ute i landet som gör att vi kan köra var som helst, i innerstadskärnor, på flygfält, i industrimområden, runt stora köpcentra – i framtiden finns inga begränsningar för var STCC kommer att tävla.

 

För att motortävlingar ska kunna genomföras på ett säkert sätt för både publik och deltagare krävs en hög säkerhetsnivå. 

– Vi samarbetar med företag som levererar säkerhetslösningar till Formel 1 och det är den nivån vi kommer att ha på säkerheten runt våra mobila banor, säger Huzell. Vår lösning uppfyller de krav på säkerhet som det internationella bilsportförbundet, FIA, ställer.

Inför 2013 är det fler travarenor som tittar på möjligheten att köra en STCC-tävling, bland annat Åby Travbana. Tore Frydand , VD för Solvalla, ser motorsporten som en möjlighet för travbanor att utveckla sin verksamhet.

– Vi vill skapa en multiarena i Solvalla och STCC-finalen är enormt betydelsefull i den ambitionen, säger Frydand. Vi har de restauranger, barer, VIP-loger och allt annat som behövs för att ta emot en storpublik på bästa sätt. STCC:s verksamhet passar perfekt in med våra ambitioner.

För verksamheten på Solvalla är det viktigt att etablering och avveckling av banan kan ske snabbt.

– Vi har en späckad kalender, bland annat har vi kval till Kriteriet den 16/9, och det är en förutsättning att allt blir av på mindre än en vecka, säger Tore Frydand, VD för Solvalla. Tillsammans med STCC har vi en oerhört kompetent organisation och det krävs för att lyckas med ett så komplext och spektakulärt projekt som STCC-finalen.

I samband med Elitloppet lanserades också hemsidan www.finalen.se där besökaren får veta allt om den kommande fartfesten på Solvalla – STCC Stadium Race.

En nöjd Daniel Redén med sin Miss Sue V.