Mål i sikte för Mårtensson

Han har jagat titeln i Pro Superbike under många år. Andreas Mårtensson, Cresto Guide Honda, har varit nära men frågan är om han någonsin har haft bättre förutsättningar än nu. Han ligger tvåa i mästerskapet, bara fyra poäng efter Lukas Ockelfelt, och han har tre heatsegrar i bakfickan. I helgen är det Mantorp Park som gäller.

– Det gäller att göra det bästa i helgen, jag måste ha Lukas bakom mig i mål, det är det enda som gäller, säger Mårtensson. Mantorp är min sämsta bana, så har det alltid varit och kommer förmodligen att så vara, men nu gäller det att bryta det.

Och vinna vill han. Att bli tvåa är ingenting som tilltalar Mårtensson som brukar bli rejält sur när han inte vinner – även om han är på pallen.

–  Man ska inte vara glad när man blir tvåa, det är för dåligt med tanke på att det inte är så många som är med i toppen och kör riktigt fort. Men samtidigt får man ta det som erbjuds.

Mårtensson slår ifrån sig epitetet ”den evige tvåan” med att det är något andra får ägna sig åt. Men kanske är både stämpeln och humöret priset han  får betala för den väg han har valt. Mårtensson kör sitt eget spår, väljer målgång framför att köra omkull, kanske bli skadad och tvingas stå över tävlingar. Det kan kosta mer än skillnaden mellan en seger och en andraplats. 26 raka pallplatser talar sitt tydliga språk. I år har strategin  lönat sig.

–  Jag kör med insidan av huvudet, det har jag alltid gjort, säger Mårtensson. Det brukar finnas marginaler. Förra året var jag inte så långt bort från att ta titeln. Lite mer flyt så hade jag tagit det.

Tre heatsegrar har det blivit i år och han har haft ett par riktigt kittlande dueller med Lukas Ockelfelt. Mårtensson är en hetare kandidat till titeln än någonsin tidigare.

– Jag har kört bra i år men jag har förlorat en del dueller mot Lukas, säger Mårtensson. Senast på Sviestadsbanan var jag snabbare men kom inte förbi.

Förutom Pro Superbike blir det mer roadracing. STCC gästas av Nordic BoTT den här helgen, roadracingens motsvarighet till Camaro Cup – muller på banan och gemenskap i depån – med enda skillnaden att det körs på två hjul istället för fyra.