Alexander Graff avancerar i tabellen

– Nu har vi häng på toppen!

– Taktiken inför deltävlingen på Mantorp Park var först och främst att ta så mycket poäng som möjligt, även om både pallen och seger skulle smaka gott. Men jag var inte beredd att offra allt för en pallplats, utan det gäller att säkra poängen för avancemang i tabellen.

Alexander Graff inser att årets mästerskap är både långt och tufft och taktiken är klar för fortsättningen.

– Det är otroligt mycket taktik för att nå hela vägen och det är mot slutet som det kommer att visa sig vilken strategi som varit vinnande. Jag har en av de allra bästa taktikerna i form av min ingenjör, Börje Wessman och litar helt och fullt på hans strategi. Min uppgift är att leverera resultat och poäng.

I Camaro Cup ingår en däcksbegränsning på 14 däck. Det vill säga att fjorton slicks för torr bana, är det maximala antalet varje förare får använda under säsongen. Regndäcken däremot, är fria till antalet.

– Många kommer att ha problem i slutet av säsongen och hänvisas till att köra på dåliga däck. Än så länge har startfältet inte kunnat spara däck genom regn och har man inte hushållit med slicksen får man problem i slutet.

Många poäng att köra för

Efter halva säsongen avancerade Alexander upp till en femteplats i tabellen och nu med känning av toppen. Jocke Mangs leder med 148 poäng, Tobias Brink 145, Jens Edman 124, Fredrik Ros 121 och Alexander 104.

Vinst ger 30 poäng, tvåa 27, trea 24, fyra 22 och femma 20. Poängskalan går ner till 20:e plats där man får en poäng. Det delas alltså ut många poäng i varje race och fler topplaceringar från Alexanders sida, innebär snabba avancemang.

– Visst är det tufft där uppe. Camaro-mästerskapet har aldrig varit såhär tight och tufft över en större bredd och det gäller att leverera hela tiden.

– Jag hade min skithelg i premiären och förr eller senare har alla en helg med dåligt resultat. Vi har bra koll på bilen, teamet fungerar perfekt och strategin klart för oss.

Trea och fyra på Mantorp
Helgen på Mantorp bjöd på underhållande racing och Alexander Graff hade bra fart med sig hela tiden.

– Jag var tvåa på testet men fick inte tillräckligt med fria varv på kvalet. I racet, från femte startrutan, var jag med bra från början men eget misstag gjorde att jag tappade två bilar i en incident. Då fick jag ta i ordentligt, dels för placeringen, dels för att få en bra tid till race två. En pallplats i det första var helt godkänt.

I race 2 startade #6 Graff från fjärde rutan men tappade en placering in i första kurvan. Resten blev ett jagande, där Fredrik Ros blev omöjlig att köra om.

– Fredrik är otroligt rutinerad. Jag var snabbare än honom över hela banan men han höll mig effektivt bakom hela tiden. Stundtals sköt jag honom framför mig och även ”knackade på” ett par gånger men det räckte inte till pallen. 22 poäng för en fjärdeplats är dock underbara i stället för att chansa och kanske hamna bredvid istället.

Nu är det nästan en månads uppehåll till Airport Race Östersund, en helt ny bana på flyplatsen ute på Frösön.

– Skall bli otroligt roligt att komma upp dit. Det har ”håsats” upp ordentligt och hela stan kommer att koka. Jag är laddad och teamet väl förberedd. Nu jagar vi vidare i tabellen för nya topplaceringar.



Du gör film på Youtube tillsammans med Rockbandet Captain Black Beard.

Hur kommer det sig?

– Jag har en sponsor som betalar för filmerna och bandet är i ropet. Det är ett gäng som spås en bra framtid inom musiken och vi gör en combo på det. Bra för sponsorns varumärke, bra för bandets varumärke och inte minst bra för mitt varumärke. Håll utkik, det kommer fler.

Källa: Pressrelease Graff Motorsport