Megane-test för Wernersson

Andreas Wernersson har fått sitt livs körupplevelse – i måndags fick han chansen att testa en Megane Trophy-bil som en del av det prispaket som Renault Sport bjuder årets Clio Cup JTCC-mästare på. Testet skedde på F1-banan Circuit de Catalunya utanför Barcelona i samband med att World Series by Renault körde sin final där. Bilen är snarlik den biltyp som kommer att användas i STCC nästa år och lika snabb. Med 400 hästkrafter att hantera var det med andra ord stor skillnad i prestanda jämfört med den Renault Clio som Andreas körde i årets mästerskap. 

– Jag har aldrig kört en häftigare bil, den var helt annorlunda än Clion, säger Andreas. Man var tvungen att ta det lite försiktigare och flyta med men man var tvungen att smaska på bromsarna ordentligt.

Det var inte bara bilen som var ny för Andreas. F1-banan i Barcelona bjuder med sina långa rakor och snabba kurvor på utmaningar och en karaktär långt från de svenska banor som Andreas är uppväxt med.

–  Jag var nästan lite rädd innan med tanke på den enormt långa startrakan, säger Andreas. Vi kom upp i 250 km/h och då går det fort när man ska få stopp på bilen innan kurvan. Men det gick bra och det var en toppenupplevelse.

Andreas var med god marginal yngst bland de tolv förare som deltog i testet, bland annat fick Andreas tampas med portugisen Ricardo Teixeira, testförare i Lotus F1-team, och Mirko Bortolotti, italienaren som har testat för Ferrari och Williams i F1.

– Det var många duktiga förare med som alla var jäkligt snabba, säger Andreas. Förutom de som hade kört F1 var de flesta formelbilsförare på väldigt hög nivå och jag känner mig nöjd med att ha hängt med så pass bra som jag gjorde.

Nu var tiderna inte riktigt jämförbara, banan var under upptorkande och Andreas fick avbryta sitt sista försök att sätta en bra tid efter en krasch. Ändå blev det sjunde bästa tid.

–  Vi kunde se på dataloggarna att jag hade bra och jämn fart, säger Andreas. Det fattades lite i inbromsningarna men jag är väldigt nöjd med min insats som helhet. Jag lärde mig enormt mycket på det här testet.

Frågan som naturligtvis inte går att undvika när en ny säsong väntar nästa år är vad Andreas ska göra. Med tanke på att Megane Trophy-bilen är snarlik den biltyp som STCC kommer att använda nästa år i sin huvudklass ligger svaret nära till hands.

– Jag vill gå vidare i karriären vilket är naturligt när man har vunnit en klass men det är mycket pengarna som styr, säger Andreas. Clio Cup är en bra klass och kanske kommer jag att försvara min titel från i år.

 

Följ med Andreas runt Circuit de Catalunya: