Göransson siktar på femte STCC-titeln

Richard Göransson är redo för jubileum nästa säsong. Fyra STCC-titlar ska bli fem när Örebro-föraren firar jämna år i STCC. 

– Det blir min tionde säsong i STCC – fem titlar på tio år, det vore mäktigt, säger han.

Och med tanke på att de två senaste säsongerna har bjudit på många motgångar är det inte svårt att förstå att Göransson är sugen på revansch. 2011 förstördes av kraschen i STCC-premiären på Jyllandsringen – Göransson tvingades stå över två racehelger på grund av skada – och i år blev han inte bättre än sexa i TTA-mästerskapet, en placering som han inte är nöjd med.

– Det var min sämsta säsong på 15 år, jag vann något race och stod på pallen i ett par. Vi hade speeden hela året men det var kvalen som var vår akilleshäl. Jag körde av någon gång, bilen gick sönder… Det gick troll i det och jag fick starta långt bak så det blev lite ”do or die” över racen. På de tajta banorna blev det väldigt stökigt längre bak i fältet. Det är bara att lyfta ur godbitarna från i år och glömma resten.

Kontraktet med WestCoast Racing är klart för nästa säsong. Säsongen 2013 utgör sista året på det treårsavtal som Göransson har med det Halmstad-baserade teamet. I  händerna på teamchefen Dick Jönsson-Wigroth är WestCoast Racing ett av Sveriges mest framgångsrika team genom tiderna. Kombinationen Göransson och WestCoast Racing har producerat tre titlar på de sex säsonger de har samarbetat.

– Jag har ju ett ansvar gentemot Dick att leverera. Under vintern har vi analyserat vad vi måste göra för att bli bättre, säger Göransson och påpekar också att det till skillnad mot de två senaste vintrarna inte blir någon rallysatsning.

–  Tiden räcker inte riktigt till för det och jag vill ägna vintern åt att fokusera på nästa års STCC-säsong.

I övrigt ser Göransson fram emot ett enat motorsport-Sverige. Det var på gott och ont när två stora racingserier ställdes mot varandra

– Det var stentufft men det är ett kliv in i framtiden. På ett sätt var 2012 ett förlorat år men samtidigt är grunden för framtiden nu lagd, säger Göransson. STCC kommer med ett starkt paket nästa år, med Carrera Cup, V8 Thunder Cars, Clio Cup och den nya formelbilsklassen.

Det och att det nya STCC-reglementet kommer att utvecklas ytterligare under vintern ger hopp om en ljus framtid. De nya bilarna i TTA togs fram på mycket kort tid och allt fungerade inte som tänkt. I inledningen av säsongen var det långt mellan omkörningarna.

– Vi startade säsongen försiktigt men racingen blev bättre och bättre, fortsätter Göransson. Det finns lite småsaker att förbättra för att få till bättre racing.

Positivt är också de nya arenor som har kommit fram under det senaste året. STCC presenterade två nya banor, Östersund och Solvalla, och TTA bidrog till att Tierp Arena utvecklades från dragracing-arena till att kunna erbjuda även banracing.

– Sport går rent allmänt mot arenaformatet och motorsporten är inget undantag men jag vill inte att alla race ska gå på arenor. Göteborg, Östersund och Solvalla är fantastiska med den puls som de skapar, det blir bra publikrace. Sen vill man ju gärna köra på banor som Spa och Nurburgring men det är inte dit sponsorerna kommer.

Motorsport måste locka publik för att locka sponsorer. Finns inte de förutsättningarna blir det ingen racing men för att publiken ska komma måste de få en helhetsupplevelse. Nya klasser, bland dem det nya STCC-reglementet, omfattas av ljudkrav som innebär att maximala ljudstyrkan begränsas till 95 dB – alldeles för lite, enligt Göransson.

– Bilarna måste få låta, det är ett element i upplevelsen, säger han. Ljud, syn och lukt är faktorer i upplevelsen och saknas någon av dem blir det fel. En racedag per år och bana  borde huvudklassen kunna få låta.

Hur mycket det kommer att låta under nästa säsong vet vi inte idag, kanske blir det ett ljudlöst ös, som salig Kal P Dal uttryckte det, men en sak är säker – Richard Göransson har byggt upp två års frustration som ska få utlopp och det kommer garanterat att ge publiken en upplevelse 2013!