Teamwork ska ge framgång

Mattias Andersson provar nya vägar i sin STCC-satsning med Dacia Dealer Team. För första gången på många år är han inte ingenjör på sin egen bil. Den uppgiften har han lämnat över till Joakim Zetterström, som gjorde succé med Linus Ohlsson i TTA 2012.

På fredag intar STCC Solvalla i Stockholm. Inför deltävlingen på Nordens största travbana andas Mattias Andersson optimism.

Dessutom är han ordentligt revanschsugen. Resultatet i premiären på Ring Knutstorp blev inte vad han eller teamet hade hoppats på. Ett elfel slog ut Dacia i kvalet och Andersson tvingades starta sist i båda racen. Placeringarna blev därefter – tionde och tolfte.

– Självklart var vi besvikna över att vi inte fick med oss mer poäng, men till tävlingen på Solvalla har vi löst problemet och blickar framåt. Att få tävla inför storpublik i Stockholm är något jag verkligen ser fram emot, säger Andersson, som inte har riktigt lika mycket att tänka på inför varje deltävling i årets mästerskap.

Den här säsongen är han nämligen ”bara” teamchef och förare. Rollen som ingenjör har han nämligen lämnat över till jämnårige Joakim Zetterström, 40 år, från Storvik.

– Tidigare skulle jag hålla ordning på allt från tältstolpar till inställning på bilen. Nu har Joakim ansvaret för det sistnämnda för att jag ska kunna koncentrera mig på körningen.

I premiären gick det sådär.

– Eftersom jag varit min egen ingenjör så många år hade jag väl lite svårt att inte lägga mig i, medger Andersson med ett leende.

– Men jag och Joakim hade en bra dialog och när jag var ute på banan kändes det skönt och veta att det fanns någon i depån som tänkte på det tekniska, analyserade och planerade för nästa pass.

Mattias och Joakim träffades i TTA 2012 där Mattias körde en av Flash Engineerings bilar och Jocke Andersson var ingenjör på en annan. I den sistnämnda satt talangen Linus Ohlsson, som gjorde succé med en andraplats i mästerskapet.

– Fjolårssäsongen var min första som ingenjör. Tidigare har jag mest jobbat som mekaniker i olika sammanhang, berättar Joakim, med erfarenhet av både rally och racing på internationell toppnivå.

Till vardags driver Zetterström egen firma i Karlstad med specialisering på transmission. Bland annat är företaget officiell servicepartner för Renaults märkesklasser Clio Cup och Formel Renualt 1,6 i STCC.

Erfarenheten av fjolårssäsongen har Joakim Zetterström självklart tagit med sig till Dacia Dealer Team. Även om Linus Ohlsson och Mattias Andersson har ganska olika körstilar finns det tekniska lösningar som fungerar för båda. Redan i premiären var skillnaden på bilen stor jämfört med de inledande testerna.

– Andra fjädrar och stötdämparinställningar bland annat. Nästa steg i utvecklingen är att börja jobba med hjulinställningarna.

På Ring Knutstorp körde STCC två kortare race. På Solvalla blir det bara ett lite längre. Med tanke på att banan är trång och svår att köra om på kan kvalet, som avgörs i tre steg (Q1, Q2 och Q3) bli helt avgörande för utgången av tävlingen. Det gäller att hitta rena varv för att få till riktigt bra tider.

– Vi står kanske inför det viktigaste kvalet på hela säsongen, säger Zetterström och får medhåll av Andersson.

– Kvalet blir viktigt, inget snack om saken och eftersom tävlingen bara omfattar ett race tror jag kanske att vi kommer att få se lite mer chanstagningar nu än i premiären, säger han.

Solvalla debuterade som racerbana förra året. Varken Mattias Andersson eller Linus Ohlsson tävlade på den då.

– Men jag var där och tittade och för att samla på mig ännu mer information om banan har jag letat fram och sett många klipp från tävlingen på Youtube, säger Zetterström, väl medveten om att en bra kvalinställning kan vara nyckeln till en riktigt lyckad helg i den kungliga huvudstaden.

mattias