Klassiska bilar på klassisk tävling!

Sextio- och sjuttio- och åttiotalets ikoner är tillbaka på Västkustloppet.

Ford Escort, Porsche 911, Chevrolet Corvette, Ford Capri, Camaro, Volvo 240 Turbo, AMC Javelin, BMW 2002… Klassiska bilmodeller från en klassisk racingepok. Nu kommer de tillbaka till Västkustloppet och Falkenbergs Motorbana.

Denna tidsperiod anses av många som den häftigaste i svensk racings historia. En tid då bilarna var snyggare, däcken bredare och förarna av hårdare sten! Skämt åsido. Sextio- och sjuttiotalet var verkligen en storhetstid för svensk racing, mycket så klart tack vare Formel 1 cirkusen som gästade Anderstorp 1973-1978. Och svensk racings stora stjärna, Ronnie Peterson, gjorde också flera framgångsrika inhopp i svenska standardvagnstävlingar i Ford och BMW.

Historisk racing har en stark position svensk racing och intresset växer hela tiden, både bland publik och aktiva. Det tävlas i flera olika klasser och tidsperioder. Här hittar man allt från trettiotalets fantastiska Bugattis till ”moderna” Formel 3-bilar från början på 1990-talet. De svenska tävlingarna övervakas och arrangeras delvis av Racerhistoriska Klubben, som står som garant för att det internationella regelverket respekteras. Principen för historisk racing, i Sverige och internationellt, är att bilarna får trimmas och byggas precis enligt de regler och riktlinjer som gällde när bilarna var nya. Varje bilfabrikant klassade in delar som fick användas till respektive modeller, och det är samma delar som gäller när man bygger en bil idag. Det enda som får utvecklas till moderna mått är säkerheten i bilarna, den är självklart enligt dagens nivå.

I Västkustloppet ser vi standard- och GT-vagnar från 1966-1985. I detta heat kör förarna i två olika klasser, där bilarna har lite olika förutsättningar. Dels 1966-1971 som kör med mönstrade racingdäck och som känns igen genom den svarta vindrutedekalen, dels åren 1972-1985 som kör på slicks och har vit dekal på vindrutan. Bilarna är byggda helt enligt det grupp 2-, samt Grupp A-reglemente som gällde under tidsperioden i svensk och internationell racing.

Listan kan göras lång på de sextio-, sjuttio- och åttiotalsklassiker som nu kommer tillbaka till Västkustloppet. Varje sann racingentusiast torde få välbehagliga rysningar av ljudet från Ford Cosworth- och BDG-motorer, av tvåhjulslyftande Escorter och bredsladdande Camaros. Starfältet är helt fullt, dvs. hela 29 bilar på startlinjen! Detta är en unik chans för STCC-publiken att se dessa tävlingsbilar, från en annan tid, köras i full satsning. Och det är inte uppvisning det handlar om, det kan vi lova. Det är race som gäller!

histBild: Bengt-Åce Gustavsson, Racefoto
 

Text: Jonas Bengtsson