Clio Cup till Kinnekulle

Från bostaden i lilla Öttum, beläget mellan Vara och Skara, har Andreas Wernersson bara 35 km till Kinnekulle Ring. Det gör honom inte automatiskt till favorit när tre race i Clio Cup JTCC ska avgöras där kommande helg.

– Tävlingen på Kinnekulle var min sämsta i mästerskapet förra året. Den höll på att kosta mig titeln, berättar Wernersson.

Närheten till trots är alltså inte Kinnekulle någon favoritbana för Andreas Wernersson.

– Kinnekulle Ring är hemmabana för SSK-serien, men eftersom jag aldrig tävlat i någon av deras klasser har jag inte kört speciellt mycket där. Bortsett från tester blir det här faktiskt bara min tredje tävling på banan, berättar han.

Fjolårets framträdande på ”hemmaplan” gick inte Wernerssons väg. Han missade pallen i det första heatet och blev poänglös i det andra där han körde punktering och brakade ut i gräset.

– Kinnekulle var den bana på vilken jag tog minst poäng förra året. Det var en stor besvikelse och jag mådde riktigt illa i ett par veckor efteråt. Dessbättre tog jag revansch med en seger och en tredjeplats i den nästkommande deltävlingen i Östersund, berättar han.

Till årets framträdande på ”Kullen” kommer Wernersson i överlägsen mästerskapsledning. Han toppar tabellen 53 poäng före Robert Helling från Varberg och har ytterligare tre pinnar tillgodo på tredjeplacerade Mattias Lindberg från Vankiva i Hässleholms kommun.

Efter en mindre lyckad premiär på Ring Knutstorp har Wernersson radat upp sex raka segrar – Solvalla, Göteborg och Falkenberg.

– Efter Knutstorp har det gått fantastiskt bra. Hoppas flytet håller i sig även på Kinnekulle Ring. Det vore kul att få lyckas där. Banan är speciell, teknisk och utmanande, säger han.

Helgens deltävling, som ingår i SSK-seriens populära Raceweek, omfattar tre race i Clio Cup JTCC. Två avgörs på lördag, det tredje och sista dagen därpå.

– Det är 75 poäng att tävla om vilket gör den här tävlingen extra viktig. Det gäller att inte ta några onödiga risker. Händer det något i det första heatet kan hela helgen vara förstörd.

Med sin stora ledning behöver inte västgöten vinna för att behålla sin tätposition. Situationen var den samma i Falkenberg, men där blandade sig Wernersson ändå i kampen om segern och fick, efter tuff racing i båda heaten, kliva upp överst på prispallen två gånger om.

– Lite onödigt att sikta på seger kanske, men lusten att vinna tog överhanden, säger han och tillägger med ett leende:

– Och det gick ju vägen.

En lika chansbenägen Andreas Wernersson lär vi knappast få se på Kinnekulle Ring. Han har respekt för den tekniska banan – och konkurrenter med betydligt mer erfarenhet av den än han själv.

I det sammanhanget nämner Wernersson framförallt Richard Hansson från Härryda, som gjorde comeback i Clio Cup JTCC på Falkenberg. Hansson har tävlat på Kinnekulle Ring många gånger och vunnit flera titlar som förare i SSK.

Färsk tävlingserfarenhet av banan har även fjolårets mästare i Renault Junior Cup, Henric Skoog, från Eskilstuna och 2012 års SSK-mästare, tillika VOC-tvåa, Axel Hellsten från Hovås.

I våras genomförde Clio Cup JTCC ett test på Kinnekulle Ring. Som uppladdning inför helgens övningar erbjuds samtliga förare tre träningspass. Två på torsdag och ett på fredag. På fredag börjar dessutom allvarvet med kvalet.

Då kommer publiken dessutom att få se klassens 18:e förare den här säsongen. Direkt från en finfin fjärdeplats i Scirocco R-Cup i Tyskland kommer nämligen Mikaela Kottulinsky från Hammarö i Värmland. Kottulinsky gör sin andra säsong i den tyska serien och uppmärksammades en hel del på hemmaplan i fjol då hon jämte sin internationella satsning även körde några deltävlingar i Carrera Cup Scandinavia.

Från och med Kinnekulle Ring blir Kottulinskys ”svenskklass” Clio Cup JTCC. Planen är nämligen att hon ska köra resterande deltävlingar.

STCC Göteborg