Trekamp i Formel Renault

Martin Rump, Kimmy Larsson och Erik Johansson. Det är förarna som dominerat nya racingklassen Formel Renault 1,6 hittills den här säsongen. Med två heatsegrar var toppar trion mästerskapet inför helgens deltävling på Kinnekulle Ring. Där står tre race på programmet – och 75 poäng att tävla om.

Estländaren Martin Rump var vassast från start när han vann båda racen i premiären på Ring Knutstorp. På Rumps hemmaplan upprepade Kimmy Larsson den bedriften när han stod överst på pallen efter loppen i Pärnu, Estland.

I årets tredje deltävling, som avgjordes i Falkenberg, presenterade sig en ny dubbelsegrare. Där dominerade nämligen Erik Johansson med två segrar och blandade sig på allvar i toppstriden.

Inför deltävlingen på Kinnekulle Ring, som avgörs inom ramen för SSK:s populära Raceweek, toppar Rump från Scuderia Nordica tabellen på 111 poäng. Larsson, som studerar på racinggymnasiet i Mjölby och kör för Black Ant Racing, skuggar tre poäng bakom.

Gnosjösonen Erik Johansson, Team Tidö, är efter framgången i Falkenberg bara tio poäng bakom Larsson. Hårt så det förslår.

– Min målsättning inför tävlingen på Kinnekulle är att kapa avståndet till toppen ytterligare. Förhoppningsvis kan jag även avancera i tabellen, säger Johansson, som kommer direkt till Kinnekulle från Österrike där han deltagit i den europeiska uttagningen till en plats i internationella förarutvecklingsprogrammet FIA Institute Young Driver Excellence Academy. I konkurrens med 24 andra talanger avancerade Johansson till den andra uttagningsomgången till vilken sex förare utsågs.

– Jag vann inte, men jag tycker jag lyckades bra i alla moment och tror att jag har goda möjligheter att avancera hela vägen på ett av tre wild cards som kommer att delas ut, säger Johansson.

Kimmy Larsson har också laddat utomlands – semester i Italien – inför årets fjärde deltävling i Formel Renault 1,6. Därför hinner han inte riktigt hem för att vara med på torsdagens förmiddagstest på Kinnekulle.

– Men det gör inte så mycket. Jag körde Formel Ford där förra året och känner till banan väl, säger han.

Larsson hade lite stolpe ut i Falkenberg och förlorade där den mästerskapsledning han körde till sig i Estland.

– Jag ser fram emot den här tävlingen mer än Falkenberg. På Kinnekulle får man använda sin körteknik i större omfattning och det gillar jag. Jag är sugen på revansch och siktar på hattrick, säger han.

En och samma vinnare i alla tre racen tror inte Erik Johansson på.

– Nej, jag tror snarare att det blir tre olika vinnare, säger han.

Johansson, Rump och Larsson..?

Kinnekulle Ring sliter ganska hårt på däcken och med tanke på att de ska rulla i tre race gäller det att vårda och ta hand om de sex torrdäck varje förare har att tillgå.

– Vi har vår strategi klar och har en aggressiv planering, säger Larsson utan att närmare gå in på vad den går ut på.

Johansson har också funderat en hel del på hur han ska agera i däckfrågan.

– Det blir till att tänka taktiskt på Kinnekulle helt enkelt. Jag tror att däcken kommer att bli en avgörande faktor, säger han.

 

Tidsschema Formel Renault 1,6, Kinnekulle Ring 25-28 juli

Torsdag 25 juli

Kl 10.00: Fri träning.

Kl 14.15: Fri träning.

 

Fredag 26 juli

Kl 10.30: Fri träning.

Kl 15.25: Kval.

 

Lördag 27 juli

Flytande tidsschema med start kl 10.15

Formel Renault 1,6 kör som femte klass (Race 1)

Flytande tidsschema med start kl 13.30

Formel Renault 1,6 kör som sjunde klass (Race 2)

 

Söndag 28 juli

Flytande tidsschema med start kl 09.00

Formel Renault 1,6 kör som femte klass (Race 3)

kimmy