Medvind för Renault-klasserna

– Det ser bra ut inför årets säsong, säger Thomas Johansson, ansvarig för Clio Cup och Formel Renault 1.6. Det känns att vi har fått medvind i svensk motorsport igen och inte minst i våra Renault-klasser. 

Årets säsong är den tredje i ordningen för Clio Cup och den andra för Formel Renault 1.6. Båda klasserna har etablerat sig som plantskolor för nya talanger och de ser ut att växa till i år. 

– I Clio Cup lutar det åt 15 bilar till start, säger Johansson. Alla bilar som togs hem till Sverige inför premiäråret har hittat ett hem och möjligheten finns att det kan bli fler bilar. Några potentiella deltagare letar bil utomlands. 

Mest är det Formel Renault 1.6 som växer. Fem bilar har sålts till årets säsong vilket innebär att startfältet ökar,

– Potentialen finns för 18 bilar men det är alltid någon som inte får ihop ekonomin i slutändan så jag säger 16 bilar på startlinjen, säger Johansson som tror att det blir ännu fler bilar till nästa säsong.   

– Absolut, att vi i år har ett stort och bra startfält och att vi har fått in Marcus Ericsson i F1 kommer säkert att bidra till fler intresserade, säger han. Nu ser man att det faktiskt är möjligt att ta sig hela vägen till F1. 

Förra årets mästare, Erik Johansson blev FIA Institute Young Driver Excellence Academy, ett förarutvecklingsprogram som det internationella bilsportförbundet FIA anordnar. Tvåan i mästerskapet, estländaren Martin Rump, fick ett test av det svensk-brittiska F3-teamet Performance Racing. 

– Det är otroligt viktigt för alla unga talanger runt om i landet att se att vår Formel Renault-klass fungerar som en bra språngbräda i karriären, säger Johansson. En klass får aldrig uppfattas som en återvändsgränd om den ska attrahera unga förare. 

Men det är inte bara viktigt att det finns en tydlig struktur när man ska ta sig från Formel Renault, eller Clio Cup. Det gäller att få unga kartingförare att våga ta steget till racing. Förra året var det premiär för Prins Carl Philips Racing Pokal där tio talanger tävlade till sig en testdag med bland annat Clio Cup och Formel Renault på programmet. 

– Där har vi ett väldigt bra samarbete som kommer att fortsätta, säger Johansson. Med Prins Carl Philips Pokal har vi bra vägar både in och ut från våra klasser – allt det som behövs för att det ska gynna återväxt och talangutveckling samtidigt som vi kan bjuda publik och deltagare på starka startfält.

Av årets åtta deltävlingar i Formel Renault 1.6 (kalendern är fortfarande preliminär) kommer tre tävlingar att ingå i NEZ-mästerskapet, Formula Renault 1.6 North European Zone. Det innebär besök i Pärnu, Estland och i Finland på Botnia Ring utöver finalen som körs på Mantorp Park. 

– Vi hade deltagare från Estland och Norge förra året och till i år tillkommer det ytterligare två deltagare från bland annat Finland, säger Johansson. Intresset från våra grannländer är naturligtvis stort då de inte har underlag för att få ihop konkurrenskraftiga startfält. Inte minst gäller det Finland där man har fantastiska F1-traditioner att upprätthålla. 

Utöver NEZ-mästerskapet får alla Formel Renault 1.6-deltagare en möjlighet att delta när World Series by Renault gästar Spa-banan i Belgien. Tävlingen lockar många åskådare, förra året var 60 000 på plats, och det är ett bra tillfälle att knyta kontakter med utländska team för framtiden. 

– Det handlar inte bara om att få möta internationellt motstånd, det handlar också om att få uppleva hur det är att köra på bortaplan, fortsätter Johansson. NEZ-mästerskapet och tävlingen på Spa ger våra unga talanger nyttiga erfarenheter att ta med sig när de ska ta steget ut i Europa. 

I Clio Cup har Andreas Wernerssons framgångsrika avslutning på säsongen 2013 bidragit till att intresset för klassen har ökat. Hans succéartade STCC-premiär i finalen på Mantorp Park har haft stor betydelse. 

– Det är samma sak där, säger Johansson. Man ser att det är möjligt att ta klivet från Clio Cup upp till STCC. Det är det bästa betyg klassen kan få och det skapar naturligtvis intresse för att delta. 

Till årets säsong var tanken att den nya Clio Cup-modellen skulle introduceras. Nu blir det inte så, introduktionen skjuts på till 2015. 

– Det fanns ett stort intresse för att köra den bilen men vi har beslutat att avvakta, säger Johansson. Vi jobbar på att få till ett långsiktigt avtal med Renault Nordic och sedan ska vi se till att införa den nya Clion i mästerskapet. Fördelen är att vi får ett enhetligt startfält, alla kör med samma bilar i år. 

Reglementena för både Formel Renault 1.6 och Clio Cup är klara men väntar på godkännande hos Svenska Bilsportförbundet.

– Så fort SBF har gett klartecken kommer vi att publicera reglementena på STCC:s hemsida och om ungefär två, tre veckor öppnar vi anmälan, säger Johansson. 

Den 8/4 är det testpremiär på Gelleråsen för både Formel Renault 1.6 och Clio Cup. 

– Det ser vi fram emot och vi hoppas att få se så många deltagare som möjligt på plats, avslutar Johansson.

STCC, Karlskoga, 2013Andreas Wernersson satte både sig själv och Clio Cup på kartan med sina framgångar under 2013.

 

 

STCC MantorpOm startfältet imponerade i Formel Renault 1.6 under premiäråret så blir det ännu bättre i år!

 

karting Lidköping openPrins Carl Philips Racing Pokal var ett av fjolårets mest uppskattade motorevenemang – ett riktigt ”feel good”.