Full gas för Mattias Andersson och Dacia Dealer Team

Dacia Dealer Team fick en bra start på STCC-säsongen med dubbla femteplatser i premiären på Ring Knutstorp för en månad sedan.

När mästerskapet drar in i Göteborg 6-7 juni hoppas Mattias Andersson ta nästa steg mot en hägrande pallplats.

– Jag är nöjd med den första deltävlingen även om jag känner att jag med lite flyt hade kunnat stå på prispallen redan i Skåne, säger Andersson.

Mattias Andersson hade verkligen slagläge i sin Dacia i det första av de båda premiärracen. Från sjätte ruta på gridden gjorde han en bra start och var fyra ut ur den första kurvan.

Tyvärr hade han inte tillräckligt med grepp för att kunna satsa framåt och fightas om en plats på pallen. Mot slutet blev han dessutom passerad av mästerskapsledande Fredrik Larsson.

I det andra racet startade Andersson som fyra, men tvingades släppa regerande mästaren Thed Björk förbi sig på väg mot mål.

– Dubbla femteplatser var ändå vårt bästa resultat hittills med Dacia Dealer Team. Att vi dessutom blev femma i det första kvalet, Q1, och tog värdefulla poäng även där innebär att vi inför Göteborg är sexa i mästerskapet, bara en nysning – två poäng – från tredjeplatsen.

Mattias Andersson har tävlat i Göteborg ända sedan Göteborg City Arena gjorde entré i STCC 2008.

– Jag har varit bland de tre främsta flera gånger där nere.  Vi lyckades bra även i 2013, även om det inte räckte hela vägen till pallen då.

I fjolårsracet på den 1.575 meter korta banan i skuggan av Götaälvbron blev Andersson femma efter en osannolik händelseutveckling. Andersson valde att starta tävlingen på slicks, trots att banan var våt av regn.

– Inledningsvis hade jag fullt upp med att inte kana in i några räcken och innan banan började torka upp, och jag kunde dra nytta av däcken jag valt, blev jag varvad två gånger av flera förare, minns Andersson.

Halvvägs in i det 40 varv långa loppet började Dacian få fäste och Andersson kunde avancera i fältet och rullade till slut i mål som femma.

– Det var en häftig känsla när allt vände och jag kunde köra ikapp de varv jag kommit efter. Det var ett märkligt race som var svårt att få något grepp om både för publik och för kommentatorer. Jonas Kruse, TV-sportens expertkommentator, kom och bad mig om ursäkt efteråt eftersom han sågat mig ganska rejält för min insats i börjar på loppet, säger Andersson och ler.

”På baksidan är det i princip omöjligt att köra om om man inte är beredd att ta stora, stora risker.”

Banan i Göteborg är trång och ger inte några som helst utrymmen för misstag. Omkörningsmöjligheterna är också begränsade.

– Ut ur kurva två, i sista kurvan och på rakan… Där finns det möjligheter att ta sig förbi, men på baksidan är det i princip omöjligt om man inte är beredd att ta stora, stora risker, konstaterar Andersson.

Ändå trivs han på Göteborg City Arena, som är en bana som verkligen ställer krav på förarna. Andersson har den erfarenhet och kyla som behövs för att lyckas i kampen mellan räckena.

Inför tävlingen på bananpiren i rikets andra stad har Andersson samma höga målsättning som alltid – att vara med och kriga om en pallplats. I premiären blev det en oväntad trio överst i resultatlistan i det första heatet – en följd av regeln om omvänd startordning för de tio snabbaste i kvalet.

– De som kvalar in som åtta, nia eller tia i Göteborg kommer också att ha stora möjligheter att erövra en pallplats i race ett. Själv vill jag kvala så bra som möjligt för att kunna placera mig högt upp i lördagens andra race. Bra kval ger två möjligheter till många poäng och i vårt team har vi inställningen att vi ska gasa oss fram i stället för att backa bak.

Inför årets andra deltävling kan det vara på sin plats att repetera kvalreglerna.

Kvalomgång ett, Q1, bestämmer startpositionerna i det första racet med omvänd startordning för de tio främsta. Poäng delas ut till de tio snabbaste enligt samma skala som i de båda loppen.

Från Q1 avancerar de åtta främsta till Q2 där startpositionerna i det andra heatet avgörs enligt super pole-modell. Förarna får köra ett varv var, snabbast får pole position, långsammas startposition åtta. Här delas inga poäng ut.