Tony Rickardsson gör comeback på Mantorp Park

Med en helg hög av VM-guld, grand prix-segrar, ett bragdguld och ett Jerring-pris i bagaget efter en helt otrolig karriär som speedwayförare körde han för några år sedan ett antal säsonger i Carrera Cup Scandinavia. Lika förutsättningar för alla kombinerat med driftsäkra och oerhört potenta bilar lockade världsstjärnan till Carrera Cup där det blev ett antal säsonger, åtta vunna race och en andraplats i mästerskapet 2009. När Carrera Cup Scandinavia – en av skandinaviens mest prestigefyllda racingserier – om några veckor kör final på Mantorp Park är Tony Rickardsson nu äntligen tillbaka bakom ratten i en Porsche 911 GT3 Cup tävlingsbil.

Vardagen för Rickardsson nu är annorlunda mot i början på 2000-talet, då speedway på såväl nationell som internationell nivå upptog den folkkäre dalmasens tid. När han sedan gick till Carrera Cup Scandinavia visade Tony att känslan för fart genomsyrar allt han tar sig för och inte bara sport på två hjul. Efter Carrera Cup-säsongen 2009 sadlade Rickardsson om och han arbetar nu som regionchef på den gamla samarbetspartnern Swedish Match. Mycket resor ingår i jobbet – och när vi får tag på Tony sitter han på tåget och avverkar sista biten på väg hem från Moskva. När återkomsten i Porsche kommer på tal blir han eld och lågor:

– Jag håller på och förbereder det sista för att köra på Mantorp, det ska bli fantastiskt kul. Jag har ju inte kört Carrera Cup sedan 2009, men lite kontakt med motorsporten har jag haft ändå. För drygt 2 år sedan körde jag ett tretimmarslopp tillsammans med Matte (Mats “Snickar-Matte” Karlsson, vår anm.) och kom in i det bra tycker jag… Vi kom tvåa! Farten kom tillbaka riktigt fort då och det var jätteroligt. Tyvärr har jobb och familj tagit all tid sen, förutom en liten inbjudningstävling jag körde i somras, men att få tillfälle att komma tillbaka till finalen och köra med alla cupkillarna nu ska bli riktigt, riktigt roligt, säger Tony entusiastiskt.

Carrera Cup Scandinavia är ett så kallat entypsmästerskap och alla tävlar med likadana bilar, Porsche 911 GT3 Cup, med ett strikt reglemente kring vad som får modifieras. Det gör att alla tävlar på närmast identiskt lika villkor och även om de flesta av motståndarna har bytts ut sedan Tonys tid i cupen så är motståndet tufft. Just detta fick Rickardsson att söka sig till Carrera Cup från början:

– Om man tittar på själva upplägget var det just därför jag valde att köra Carrera Cup efter speedwayen. Jag tilltalades av att alla har lika grejer, samma däck och väldigt lika förutsättningar. Det gör det lätt att komma in i det, samtidigt som bilarna är fantastiska ur driftsynpunkt men ändå riktigt potenta.

Ambitionsmässigt så är Rickardsson oerhört ödmjuk. Han är förvisso nästan en veteran i sammanhanget, men det var några år sedan han körde senast:

– Först och främst ska jag ta mig runt och hitta en bra rytm. Jag kommer dit ganska sent efter en resa, så jag får försöka komma in i det och inte överåka i början. Istället ska jag jobba mig in i både kvalet och loppen. Man kan väl säga att jag åker dit utan ambitioner, men självklart vill jag stå på så mycket jag bara kan! Förhoppningsvis får jag lite lugn och ro att insupa atmosfären också, det ska bli riktigt kul att komma tillbaka, rundar Tony Rickardsson på telefon från sin tågkupé.

Nu återstår ett par veckor för Rickardsson och övriga tävlande att ladda inför säsongsfinalen. I mästerskapet har Oscar Palm ledningen, men inget är avgjort och Palm hotas bakifrån av Lars-Bertil Rantzow. Rantzow måste dock samtidigt se upp bakåt, där Mats “Snickar-Matte” Karlsson säkert gärna skulle klättra upp och göra andraplatsen till sin egen. Exakt hur många tävlande det blir i finalen återstår att se när startlistan offentliggörs strax före tävlingen, men redan nu finns indikationer på att det kommer att bli säsongens största startfält med många som vill utmana om positionerna. Sveriges kanske mest prestigefyllda racingmästerskap kommer alltså att avgöras där och då, den 19-20 september, på Mantorp Park utanför Linköping, med en av Sveriges mest legendariska motorsportutövare på startlinjen.