Ny utmanare i V8 Thunder Cars

Pressrelease: rbcracing.se

Vid finalen för V8 Thunder Cars på Mantorp kommande helg kliver in ny utmanare in i serien. Lars Wiezell, 63-årig jurist och partner i Näringslivets EU-Byrå, från Stockholm debuterar i serien. Och vad passar väl bättre för en utmanare än att ratta en Dodge Challenger! Det är den bil som Alx Danielsson kört tidigare under säsongen som ställts till förfogande av Memphis Racing. Sedan möjligheten för Alx att ta hem totalsegern i V8 Thunder Cars försvann vid tävlingarna på Solvalla, beslutade Richard Berggren, Memphis och Alx tillsammans att i finalen komma start i en annan klass. Alx hörde av sig och denna möjlighet öppnade sig.

”Egentligen är detta helt galet”, berättar Lars eller Generalen, som är hans alter ego är när han driver debatt på sitt eget forum, www.rbcracing.se. ”Det var på Solvalla som Stig Palnér och Johan ”Gasen” Andreasson kastade fram tanken på att jag skulle köra finalen. Det vore ju kul blev mitt svar, varpå Gasen tog mig i hampan och drog iväg mig till närmsta team. Det tog mindre än fem minuter innan vi hade ett pris för en finalstart”.

Eftersom Lars racebudget för året redan var intecknad för att köra långlopp med SLC var goda råd dyra. Efter att ha räknat ut att om alla kompisar på facebook bidrog med 75 kronor var, så skulle finansieringen vara klar, och så satte karusellen igång.  Det fullständigt regnade in glada tillrop och utfästelser om backning. Crowd funding som fungerade! Nu var det inte alla facebookvänner som brydde sig, så några större sponsorer krävdes också. Några hörde av sig spontant och ville vara med, andra fick en fråga och svarade ja. Det tog inte ens en vecka innan den förflugna tanken blev verklighet!

Eftersom allt överskott i detta projekt går till Barncancerfonden fortsätter insamlingen av pengar ett tag till och alla bidrag är välkomna, stora som små. På www.rbcracing.se finns nummer till Swish och till banken.

Varför gör man då ett sådant här inhopp? ”Det finns bara ett skäl – för att det är så vansinnigt roligt att köra racerbil. För två år sedan körde jag SSK-finalen i en Camaro Cup-bil, utan att göra bort mig helt, men jag inser förstås att i det här sällskapet är det nog betydligt tuffare. Det är svårt och jag har stor respekt för uppgiften, men jag försöker inte bevisa något för någon annan än möjligen mig själv. Jag har satt mina egna blygsamma mål och all förbättring är bara en trevlig bonus. Jag bjuder gärna på mig själv, vare sig åskådarna får sig ett gott skratt eller förvånat lyfter på ögonbrynen. Men självklart är jag sugen på den där bonusen”.

”Detta äventyr hade naturligtvis inte varit möjligt utan det stöd jag fått från massor av vänner på facebook och på annat håll. Jag kan inte tacka alla här, men Stig Palnér. Johan Andreasson, Po Rosenqvist, Martin Lundgren och Martin Öhlin är värda ett extra tack för att de saftade i rejält.”