Erik Johansson i STCC-test för Team Tidö

 Formel Renault 1.6-mästaren 2013, Erik johansson, kommer att testa STCC-bil för Team Tidö i morgon, tisdag, på Gelleråsen. Testet kvalificerade sig Erik för redan under fjolåret men då gick inte testet att genomföra av olika anledningar. Nu får 17-åringen från Gnosjö äntligen chansen. 

– Det ska bli kul att testa en så snabb bil, säger Erik Johansson. Jag är inte säker men jag blir nog den yngste att ha kört den här generationens STCC-bil. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för förväntningar. Det blir en ny utmaning.

Efter mästartiteln i fjol har det inte blivit så mycket tävlande för Erik. Till i år blev han uttagen till FIA Academy, ett internationellt utbildningsprogram för unga förartalanger, och det har hållit honom upptagen i frånvaro av styrningar. Nu längtar han tillbaka till racerbanan men om det blir STCC eller något annat, det vet han inte i nuläget.

– Vi jobbar på flera parallella spår varav STCC och att köra utomlands är två, säger Erik. STCC är ett starkt mästerskap och det är definitivt något som jag skulle vilja köra i framtiden.

Mästartiteln i Formel Renault 1.6 tog Erik för Team Tidö vars STCC-bil han nu ska testa. Teamchefen David von Schinkel ser fram emot testet.

– Det är roligt att kunna få hjälpa Erik och stötta honom i karriären, säger von Schinkel. STCC är säkert ett av de alternativ som skulle kunna vara aktuellt för Erik. Den stora frågan att lösa är ju budgeten men som förare tvivlar jag inte på att Erik skulle göra bra ifrån sig i STCC.

Testet genomförs i samband med att pristagarna i årets Clio Cup- och Formel Renault-mästerskap också testar STCC-bilar under tisdagen.

– Testet är resultatet av ett samarbete mellan STCC-teamen, Kungliga Automobil Klubben och STCC där vi tillsammans tar ansvaret för uppdraget att värna om återväxten i svensk elitracing, säger von Schinkel. I år har vi sett andra STCC-team som WestCoast Racing och Team Kia som har gjort ett väldigt bra arbete med att få in nya unga förare i mästerskapet. Jag har alltid brunnit för att hjälpa fram unga förare. 2012 satsade vi på Linus Ohlsson som nu är etablerad i eliten med styrningar hos Volvo Polestar Racing och Team Kia på meritlistan. Vi hjälper gärna fram fler talanger.

För David von Schinkel känns satsningen på unga förare som en del av en nytändning inom svensk motorsport.

– Svensk racing är tveklöst på väg tillbaka, säger han. Intresset har ökat enormt under året och det märks att det finns en stark framtidstro både bland team och alla andra aktörer som är involverade i sporten. Jag hyser stora förhoppningar om att vi får se ett ännu starkare startfält i STCC nästa år. Om det blir med Erik, ska jag låta vara osagt men visst vore det roligt.