STCC-test för racingtalanger

Under gårdagen genomfördes STCC-tester för årets pristagare i Clio Cup och Formel Renault 1.6. De tre bästa i Clio Cup och JSM, segraren i Formel Renault 1.6 och två ”Wild Cards” utsedda av medarrangören Kungliga Automobil Klubben deltog. Volvo Polestar Racing och Team Kia var på plats för att ge talangerna en drömchans att testa en STCC-bil. 

Årets mästare i Clio Cup Robert Helling har inte gjort någon hemlighet av att det är till STCC han vill nästa år. Nu fick han chansen att sätta sig bakom ratten på en riktig vinnarbil, Fredrik Ekbloms STCC-Volvo.

– Jag fick en bra upplevelse och det märks att Volvo Polestar har koll på grejerna, bilen var fint balanserad och jag kände mig trygg i bilen, säger Robert. Det här gav mersmak och ger mig ännu mer motivation att få ihop en STCC-satsning till nästa år.

Janne Gustafsson hör med sina 50 år inte till de yngre talangerna men han svarade för en mindre sensation i årets Clio Cup genom att bli trea i mästerskapet. Testet var uppskattat men någon framtida satsning på STCC blir det inte.

– Det var fantastiskt roligt att få testa men jag sitter förmodligen inte i en STCC-bil nästa år, säger Janne på sitt lite småkluriga vis. Det var fantastiskt roligt men jag hade en grym respekt för bilen. Den är brutal och svårkörd, bromsarna var svårast att lära sig.

Esikilstuna-föraren Henric Skoog har även han en positiv utvecklingskurva. I år tog han tre segrar i Clio Cup och slutade tvåa bakom Helling. Vid sidan av Clio Cup har Henric också kört en del långlopp internationellt i snabba bilar och han är en av många förare som sneglar på STCC som ett alternativ.

– Det här var skitkul, säger Henric som hörde till den grupp som fick köra Volvo denna dagen.

– Det här blev en nytändning för mig. Jag har ju testat STCC tidigare men den här gången kändes det riktigt roligt att köra. Det är grymt bra att vi får chansen att testa – jag skulle aldrig sätta mig i en STCC-bil och tävla om jag inte hade fått testa innan. Det är helrätt.

Årets mästare i Formel Renault 1.6, finländaren Joonas Lappalainen, fick också prova på att testa Volvo Polestars bil. Närmast är han på väg till ett rookietest på Jerez inför nästa års Formel Renault 2.0-mästerskap.

– Bilen kändes skön att köra, inte långt från en formelbil i karaktären, säger Joonas. Det är en fantastisk möjlighet att få prova på en så effektstark bil. STCC är helt klart ett alternativ för mig.

Victor Bouveng, 18 år från Knivsta, var ett av de två ”wild cards” som Kungliga Automobil Klubben hade nominerat för STCC-testet. 2011 tog Victor steget ut i Europa för att tävla i Formel Renault och de två senaste åren har han tävlat med stor framgång i tyska Volkswagen Scirocco R Cup där han blev trea i år. Victor fick testa för Team Kia.

– Det har alltid varit en liten dröm att få köra en STCC-bil och det var verkligen kul att få testa. Det var en potent bil, hyfsat lik en formelbil i körstil, säger Victor som inte har några planer klara för nästa år.

– Men det var bra för mig att få se hur det fungerar i svensk racing och att få knyta lite kontakter med teamen. Vi får se över vintern vad som händer.

Emma Kimiläinen blev i år första tjej att köra STCC på 15 år. Linda Johansson, 25 år från Norrtälje, som blev trea i JSM i Clio Cup vill göra Emma sällskap i STCC i framtiden.

– STCC har alltid varit mitt mål. Det var riktigt häftigt att få prova på även om jag var nervös innan. Det var svårt men ändå lättare än vad jag trodde det skulle vara, säger Linda som också medger att hon behöver ha ett par säsonger till på sig innan hon är redo att ta klivet.

16-årige Oliver Söderström från Bjärred var ”Wild Card” nummer två. Även om STCC inte finns med i planerna för nästa säsong så har Oliver och hans pappa bollat med tanken.

– Vi har haft det uppe till diskussion men det känns klokare att ta ett år till i Formel Renault 1.6, säger Oliver. Men jag är väldigt glad över att ha fått chansen att testa en STCC-bil, det var häftigt. Det har varit en barndomsdröm sedan jag tittade på STCC när jag var liten.

Volvo Polestar Racing var ett av teamen som var med och bidrog till att testerna kunde genomföras.

– Det är en självklarhet för både Volvo och Polestar som för våra konkurrenter i STCC att vi hjälps åt och stöttar att få in unga talanger, en mycket viktig del i utvecklingen och tillväxten i svensk racing., säger Alexander Murdzevski, kommersiellt ansvarig för Volvos motorsportsatsningar.

Tobias Johansson, teamchef för Team Kia, var också nöjd med dagen och han ser testerna som ett led i en positiv utveckling för svensk banracing.

– Det var superroligt att få testa nya unga talanger, säger han. Vi har ju erfarenhet från i år av två unga förare, Mattias Lindberg och Andreas Wernersson, som har gjort ett jättebra jobb under sitt debutår i STCC. Det är ett generationsskifte på gång i svensk banracing och för oss känns det väldigt bra att få vara en del av det.

– De var duktiga allihopa, fortsätter Tobias om sina testförare. Det var lite nervöst i början men de lyssnade på vad vi sade och de gjorde bra ifrån sig.

Bland de uttagna via Clio Cup var även Linda Johansson. Utöver de testdeltagare som var utsedda som ett resultat av sina prestationer i Clio Cup och Formel Renault 1.6 var ytterligare ett antal förare på plats för att prova på. Lukas Sundahl, Patric Sundel, och Kevin Aabol. Erik Johansson, var sedan förra årets mästartitel i Formel Renault 1.6 kvalificerad för ett STCC-test. Nu fick han chansen tillsammans med Team Tidö.