Max Lindén har testat Formel Renault 1.6

Det är förstås inte bara Clio Cup som lockar nya talanger att ta sig in i banracingen. Formel Renault 1.6 är en klass som inte bara behöver leda till en internationell formelbilskarriär, den kan även fungera bra som plantskola till STCC och många förare har lockats att göra en testkörning. En av dem är 18-årige Max Lindén från Uppsala som fick chansen förra helgen.

– Det är en dröm att få sitta i en formelbil och det här var en drömdag även fast det bara var fem grader i luften, säger Max. Det här är en gyllene möjlighet att få testa en renodlad racerbil. Det blir en milstolpe på vägen.

Max Lindén har kört karting sedan sex års ålder och som bäst har han en fjärdeplats i SM med sig i bagaget. Han har också hunnit med att testa Formel Renault 2.0 för ett par år sedan. Då var känslan överväldigande. Den här gången var Max förberedd.

– Jag blev nästan chockad första gången jag testade en formelbil, säger Max. Men det här var en bra bil, jag är faktiskt överraskad, den fungerar bra och man ligger nära asfalten – det är så rått det kan bli.

Hur Max planer för nästa år ser ut är inte klart, eller snarare, det är halvklart. Det blir karting i KZ2 men han kör gärna Formel Renault 1.6 parallellt om det går.

– Precis, men det gäller att få ihop budget för att genomföra en sån satsning, säger han. Jag vill gärna komma väl förberedd – att köra med STCC innebär många nya intryck och jag vill gärna ha testat ordentligt innan så att jag känner bilen bra.

Thomas Johansson ansvarar för Formel Renault 1.6 i Sverige och han ser en stark framtid för klassen.

– Jag tror att många börjar få upp ögonen för att den här klassen inte bara är en väg ut i Europa, den fungerar även som en utmärkt skola för den som vill fortsätta i snabbare bilar i Sverige, säger han. De STCC-team som har testat förare från Formel Renault 1.6 har varit väldigt imponerade av hur snabbt de har kommit upp i fart.