Positiva mediesiffror för STCC och RallyX

Medieintresset för STCC fortsätter att öka. Det visar den analys av säsongen 2014 som Mediapilot AB presenterar. Sedan 2012 har PR-värdet för STCC stadigt ökat och är i dag uppe i 435 miljoner kr.

Samtidigt visar analysen mycket positiva siffror för premiärsäsongen av RallyX.

Intresset för svensk racing på elitnivå fortsätter att öka. Det är den senaste medieanalysen från Mediapilot AB, vars mediabevakning skett via Meltwater, ett tydligt bevis på. Siffrorna för 2014 är de näst högsta som någonsin noterats för mästerskapet. Bäst hittills är 2011 års säsong.

PR-värdet för varumärket STCC har sedan 2011 stadigt ökat. 2012 var det 204 miljoner, 2013 steg det till 226 miljoner och siffran för 2014 är 435 miljoner kr – mer än en fördubbling på två år!
– Det är med glädje och ödmjukhet vi tagit del av den senaste medieanalysen. Vi har känt av det ökade intresset för STCC under en längre tid och det ger givetvis energi i vår ständiga strävan att fortsätta utveckla mästerskapet, säger Daniel Sporre, ansvarig för affärsutveckling på STCC AB.

Medieanalysen för 2014 visar på kraftig ökade siffror både när det gäller antalet artiklar, PR-värde och annonsvärde.

I huvudklassen STCC är det mästaren Thed Björk och toppteamet Volvo Polestar Raciing som får de enskilt högsta siffrorna i 2014 års rapport. Bland supportklasserna toppar Porsche Carrera Cup Scandinavia och V8 Thunders Cars, tätt följda av Renault Clio Cup/JTCC.

Nya RallyX för rallycrossbilar fick också positiva siffror under sin premiärsäsong. Av teamen dominerade Olsbergs MSE klart medan det bland förarna i huvudklassen Supercar var stenhårt i toppen mellan Johan Kristoffersson och mästerskapsvinnande Sebastian Eriksson. I Supercar Lites toppar mästaren Kevin Hansen statistiken klart före Richard Göransson. Noteras kan dessutom att Supercar Lites totalt fick ett något högre PR-värde än Supercar.

 

Bild.

Foto: STCC