Julle Ljungdahl – rekordung nykomling med prinspotential

Han har åkt med prins Carl Philip i den nya Clion. I år kör han själv den äldre modellen som rekordung nykomling i Renault Clio Cup. 14-årige Julle Ljungdahl siktar inte på att bli kung i klassen redan första säsongen. Men prins kanske..?

Med åtta års erfarenhet av karting tar Julle Ljungdahl från Utlunda strax utanför Norrtälje nästa steg i karriären. I år ska han köra Clio Cup, supportklass till STCC. I ett startfält på cirka 18 bilar kommer Julle att tävla i junior-SM (JTCC) med konkurrenter i åldern 15-20 år.
– Jag fyller inte 15 år förrän i september och blir yngst i klassen, konstaterar racingtalangen som de senaste åren nått fina resultat i karting.

Julle har varit nära medalj i SM och 2013 var han tvåa i såväl den Mellansvenska kartingserien som i Prins Carl Philips Racing Pokal. Det var framgången i den sistnämnda tävlingen som ledde in honom på Cliospåret. Som en av pristagarna i de tre tävlingsklasserna i Prins Carl Philips Racing Pokal bjöds Julle till Gelleråsbanan utanför Karlskoga för att testa såväl Clio Cup-bil som Formel Renault 1,6. Då hade han och hans jämngamla kompisar i Junior 60-klassen inte längden inne för att själva få provköra. I höstas fick emellertid alla chansen på nytt – och dessutom möjligheten att få åka med pris Carl Philip i den nya Clion.
– Inför testen i Karlskoga ville vi ge Julle möjligheten att få prova på bilen. Därför lånade vi en Clio, berättar pappa Jörgen, som inte behövde gå långt för att hitta bil åt sonen.

I Utlunda bor Ljungdahls granne med familjen Johansson vars dotter Linda med framgång tävlat i Clio Cup de två senaste säsongerna. Att låna hennes bil var inget problem, inte att köpa den heller – och på den vägen är det.
– Från början hade vi tänkt att Julle skulle satsa på karting en säsong till, men han klarade testerna i bilen bra och efter det var valet att satsa på Clio Cup ganska lätt, säger Jörgen.

Sedan oktober månad har teamets förare gått och sneglat på Clion i teamets verkstad.
– Jag börjar bli ganska åksugen, medger Julle, som inte är orolig över att han tar steget upp i Clio Cup för tidigt.

– Nej, det känns inte så. Jag känner mig redo. Vi får se hur det går.

Skillnaden mellan en kart och Renault Clio är stor i många avseenden och Julles reaktion efter de inledande testerna var väntad.
– Största skillnaden var att man satt inne i bilen och att sikten var begränsad.

 

Julle har några framgångsrika år bakom sig i karting. Bytet till Clio Cup innebär inte att han sänker ambitionsnivån.
– Självklart blir 2015 mycket av ett läroår, men mitt mål är att vara med där framme och inte så långt efter toppen, säger han.

Pappa Jörgen håller med, men är också noga med att påpeka:
– 2015 blir ett inlärningsår utan press där Julle i första hand ska köra, utvecklas i lugn och ro och ha roligt.

Trots steget till Clio Cup kommer Ljungdahl inte att släppa kartingen helt.
– Vi kommer nog köra fyra, fem race – de lite större som SM, Prins Carl Philips Racing Pokal och några till, säger Julle som kommer att få bästa tänkbara uppbackning under premiärsäsongen i Clio Cup.

Ljungdahl Racing har nämligen engagerat Joakim Forsell som förarcoach och mekaniker. Forsell körde själv Clio Cup 2012. Han vann två race, erövrade sju pallplatser totalt och blev fyra i mästerskapet. De senaste säsongerna har Forsell hjälpt Linda Johansson och tar med sig mycket viktig erfarenhet av såväl Clio Cup som bilen in i Ljungdahl Racing. I teamet kommer dessutom Torbjörn Lindström och Tommy Prosi att jobba