Martinsson och Krüger kör vinnarbil i GT4

Thomas Martinsson fortsätter i Swedish GT. I år satsar han med eget team, vinnarbil från Holland och en ny förarkollega. Tillsammans med Oskar Krüger från Linköping ska Martinsson köra BMW M3 i GT4.

I fjol delade Martinsson M3:a med Thomas Karlsson och bilen drevs av WestCoast Racing.
– Till i år har jag startat ett eget racingstall och företag, Bald Eagle Racing, som jag har som ambition att utveckla. Vem vet, om några år kanske vi kör STCC, säger Martinsson.

Kopplingen till STCC blir tydlig redan i år. STCC AB driver Swedish GT och tre av fyra deltävlingar kommer avgöras tillsammans med svensk racings kungaklass.
– Det ser vi fram emot, säger Martinsson, som redan före jul var i Holland och hämtade hem den BMW med vilken Ekris Motorsport vann GT4 European Series 2014.

Förmodligen kommer bilen att rulla i den serien även 2015.
– Jämte det svenska mästerskapet har vi planer på att göra några starter i Europaserien, men vi har också pratat om att tävla i Storbritannien.

På de brittiska öarna har 19-åtige Oskar Krüger tävlat i Radical med stor framgång de senaste säsongerna. 2014 blev han tvåa totalt i Radical UK Clubmans Cup och vann sin klass, Prosport, i en PR6. Krüger vann också Sunoco 200 Challenge, vilket gav honom en unik möjlighet att köra en Chevrolet Camaro i Continental Tire SportsCar BMW Performance 200 som avgjordes på Daytona International Speedway i januari.
– Även om det inte gick så bra i tävlingen var det en fantastisk upplevelse att få tävla i en förserie till det klassiska 24-timmarsracet på Daytona. Starten fungerade som perfekt uppladdning inför sommarens GT-styrning, säger Krüger.

Av Krüger hoppas Martinsson, vars racingkarriär är inne på fjärde säsongen, kunna lära sig mycket. De har jobbat tillsammans tidigare. Bland annat coachade Krüger Martinsson i Radical där Martinsson och Philip Forsman körde finalen på Mantorp.
– Det ska bli kul att jobba med Martinsson och köra GT4 tillsammans med honom. Efter tre år i Radical kände jag att jag ville göra något nytt och kollade både på V8 Thundercars och en europeisk serie innan jag och Thomas började diskutera att göra något tillsammans, säger Krüger, som sedan en tid tillbaka är bosatt i Stockholm där han nyligen började en tjänst på Teknikens Värld.