Rantzow har hittat tillbaka till pallen i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Han avslutade fjolårssäsongen med tre raka segrar.

I år tog det honom sex race att hitta tillbaka till en plats bland de tre främsta i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Men nu när jag fått smak på pallen vill jag gärna vara kvar där, säger Lars-Bertil Rantzow inför Västkustloppet i Falkenberg 10-11 juli.

Lars-Bertil Rantzow, som tävlar för Mtech Competition, är bilhandlaren från Skåne med passion för racing. Han har gjort många säsonger i Porsche Carrera Cup och i fjol fick han äntligen ta målflagg som segrare.

Årets säsong har inte börjat riktigt lika bra. Placeringsfacit var 7-4-6-4-6 innan han blev trea i det andra racet på Mantorp Park.

– Den pallplatsen var tacknämlig och behövdes för självförtroendet, medger han.

Ratzows inledning på säsongen skäms givetvis inte för sig. Den är bra, men han har ändå inte gått att känna igen riktigt. Förklaringen är bytet från 997 till 991 GT3 Cup.

– Jag gjorde min första säsong i 997:an redan 2007 och den bilen kände jag mig verkligen hemma i. Jag har haft svårt att hitta den rätta känslan i nya 991, men det har blivit bättre och bättre och förhoppningsvis kom vändningen på Mantorp Park, säger Rantzow och tillägger:

– Samtidigt tycker jag att vi haft bättre fart än vad placeringarna visat. På Mantorp Park var bilen riktigt stabil och bra även i det första heatet, men där hamnade jag ute på gräset sedan två andra förare stött ihop och fick nöja mig med fjärde plats.

En annan förklaring till att 55-åringen från Båstad inte plockat lika många topplaceringar i år som 2014 är givetvis den ökade konkurrensen i klassen. Johan Kristoffersson, Jocke Mangs, Mikkel O Pedersen, Lukas Sundahl, Robin Hansson… Kvalitén på nykomlingarna är minst sagt hög och har gjort det svårare att vara med och konkurrera om en pallplats.

– Jag ser bara positivt på att klassen växt och att bredden på toppen ökat. Jag är inte fixerad vid placeringar utan drivs snarare av att försöka hänga på och vara så nära toppförarna som möjligt tidsmässigt.

Rantzow kallar sig hobbyåkare, tävlar med glimten i ögat och kör i första hand racerbil för att han tycker det är roligt. Den som har sett hans uppladdning inför ett race kan lätt tro att veteranen har en helt annan inställning till sin medverkan i mästerskapet.

Han gör gymnastiska övningar, joggar runt och vankar av och an som en otålig tjur på en tjurfäktningsarena. Blicken är oerhört fokuserad och han pratar inte med någon.

– Ja, ler han, med åren har jag blivit mer och mer rörlig i mina förberedelser inför ett race. Det beror bland annat på att jag har lite problem med ryggen och måste få igång kroppen. Under uppvärmningen går jag rent mentalt in i min egen lilla bubbla där jag försöker att tänka till, hitta rätt koncentrationsnivå och fokusera på starten.

Rantzow kommer att förbereda sig på precis samma sätt i Falkenberg den 10-11 juli. Förhoppningsvis resulterar det i topptider i kvalet, framskjutna startpositioner och kanske nya pallbesök.

Porsche Carrera Cup Scandinavia i TV

SVT Play lördag 11 juli kl 12.30-16.00 (live)

SVT 2 söndag 12 juli kl 18-00-19.00 (sammandrag)

Tidsschema Falkenberg 10-11 juli.

Fredag 10 juli

Kl 11.45-12.15: Test

Kl 16.00-16.20: Kval

Lördag 11 juli

Kl 10.25-10.45: Race 1

Kl 14.20-14.40: Race 2

Förarmästerskapet efter tre deltävlingar

1) Johan Kristoffersson, Kristoffersson Motorsport, 157 poäng

2) Jocke Mangs, bennys, 85

3) Oscar Palm, GP Xperience, 83

4) Lars-Bertil Rantzow, Mtech Competition, 61

5) Mats Karlsson, XL-Racing, 61

6) Mikkel O Pedersen, Norge Racing Team, 59

7) Lukas Sundahl, Sundahl Racing, 37

8) Magnus Öhman, Mtech Competition, 36

9) Geir Svendsen, Steber Racing, 11

10) Kenneth Pantzar, PFI Racing, 10

11) Anders Conradzon, Xlander Racing, 6

12) Thomas Karlsson, Mtech Competition, 4

13) Fredrik Behring, PFI Racing, 4

14) Ingvar Mattsson, Mattssons Fasteners, 3

15) Peter Høst Hansen, Norges Racing Team, 1

 

Porsche Approved Cup (997)

1) Mikkel O Pedersen, Norges Racing Team, 105 poäng

2) Anders Conradzon, Xlander Racing, 100

3) Kenneth Pantzar, PFI Racing, 96

4) Geir Svendsen, Steber Racing, 88

5) Johan Andersson, GP Xperience, 69

6) Thomas Solberg, Jaffa Racing Norge, 48