Kristoffersson har chans på oslagbart segerrekord i Porsche Carrera Cup

Han har vunnit alla race hittills. Med fem kvar finns det en uppenbar chans för Johan Kristoffersson att bli hundraprocentig i årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Att vinna samtliga heat vore fränt, säger mästerskapsledaren inför deltävlingen i Karlskoga 14-15 augusti.

Johan Kristoffersson från Arvika är på väg mot sin tredje Carrera Cup-titel i karriären. Han erövrade den första 2012 och den andra året därpå, båda för familjeteamet Kristoffersson Motorsport.
Hittills i år har han vunnit alla åtta race och toppar mästerskapstabellen överlägset, 93 poäng före andreplacerade Oscar Palm.
Så dominant har inte 26-åringen från Arvika varit i Carrera Cup tidigare.
– 2013 vann jag 12 av 16 race. Jag missade jag premiären, blev diskad i Falkenberg och fick punktering i finalen. Året innan tappade jag ett heat till Philip Forsman på Mantorp Park och fick fel på växellådan i finalen på Solvalla, minns han.

I år är han alltså obesegrad – och har chans att vara det även efter finalen på Ring Knutstorp 25-26 september. Fem segrar till så…
– Det vore fränt och inför varje säsong har man givetvis alltid som målsättning att vinna varje tävling man ställer upp i. Men att verkligen gör det är en annan sak och jag tror det blir svårt om jag ska vara ärlig.
# Varför?
– Det är så mycket som ska stämma och dessutom är motståndet bra. Konkurrenterna är i hasorna på mig och någon gång under en hel säsong trillar man dit.

# Men det är ju inte ofta det händer att en förare fortfarande är obesegrad när mer än hälften av alla race är körda.
– Nej, så är det väl, men just nu fokuserar jag i första hand på att få till en riktigt bra helg i Karlskoga. Visst skulle det vara skithäftigt att vinna samtliga deltävlingar, men jag tror också det är många som är väldigt sugna på att jag inte ska lyckas.

# Vilka ser du som dina främsta utmanare i jakten på den perfekta segersäsongen?
– Robin Hansson och Jocke Mangs. Hamnar man bakom dem kan det bli tufft att ta sig förbi.

Bästa sättet att undvika det är givetvis att kvala bäst och därmed skaffa sig en bättre startposition än konkurrenterna. Men just kvalen är inte Kristoffersson helt nöjd med i år.
– Nej, det har väl varit vårt största problem egentligen. Tittar man på alla andras kval har de ett, kanske två varv som är betydligt snabbare än de andra. Jag har ofta haft fyra till sex, kanske sju varv, som är snabba, men jag saknar ett som sticker ut. Varför vi inte hittat det ännu vet jag inte. Är det jag som kör fel, har det med bilen att göra eller beror det på däcktryck? Jag vet inte, säger han och tillägger apropå däcken:
– Det gäller att hitta rätt med hur man värmer upp dem och hur man tajmar det tillsammans med däcktryck och inställningar på bilen. Det är mycket som funka.
– Vi har egentligen bara kört två testdagar i år. Karlskoga, innan säsongen, och i Falkenberg inför racet senast. På Falkenberg tyckte vi nog att vi hittade en del, men jag fick ändå inte riktigt ut det på kvalet. Man måste testa mer, så enkelt är det.

På grund av sin satsning i rallycross-VM (där han ligger trea) med Volkswagen har inte Kristoffersson haft möjlighet att finslipa formen inför deltävlingen i Karlskoga. Andra har gjort det i stället.
– Jag tror faktiskt att Robin kommer att vara rätt snabb i Karlskoga för jag vet att han och hans team har testat en hel del där.
# Enligt Hansson själv är det inte mer än ett 70-tal varv.
– Han är säkert jäkligt dålig på att räkna, skojar Kristoffersson.
– Men även om det stämmer ger 70 varv på nya däck en del. Jocke Mangs vet jag också har varit på Gelleråsen och testat.

Tätt bakom Kristoffersson
Jocke Mangs är trea i mästerskapet och Oscar Palms främste utmanare om andraplatsen. Inför Kanonloppet skiljer det endast 13 poäng mellan de båda tidigare mästarna.
Bakom Palm och Mangs är det också tajt. Dansken Mikkel O Pedersen är fyra på 79 poäng och skuggas av Snickar-Matte Karlsson (73) och Lars-Bertil Rantzow (72). Den duellen blir intressant att följa liksom den mellan sjundeplacerade Magnus Öhman och Lukas Sundahl. Bara en enda poäng skiljer mellan de båda i tabellen.

Morin ersätter Sporre
Lagom till Karlskogatävlingen kan vi dessutom notera en förändring i anmälningslistan. Philip Morin övertar Bengt Sporres plats i GP Xperience där han kommer att köra teamets andra 991 GT3 Cup.
19-åringen från Luleå körde med framgång deltävlingen i Falkenberg som ett test och har bestämt sig för att fullfölja säsong i Carrera Cup.
– Det är tråkigt att Bengt slutar, men roligt att vi får in Philip i stället. Morin är otroligt snabb och duktig och förhoppningsvis kan han och jag utvecklas tillsammans. Jag tror det här kommer bli jättebra, säger Oscar Palm, teamets försteförare.

Pantzar v/s Conradzon
I Approved Cup för 997 GT3 Cup-bilar toppar Kenneth Pantzar, PFI Racing, tabellen 20 poäng före Anders Conradzon, Xlander Racing. Pantzar tog sin första seger för säsongen i det andra racet i Falkenberg och hoppas kunna förvalta sin ledning i Karlskoga.
– Det är självklart vad jag siktar på och Gelleråsen är verkligen en bana jag tycker om. Hoppas den fortfarande är kompis med mig, säger han.
Att Pantzar och Conradzon är kompisar råder det ingen tvekan om.
– Men jag kommer inte att vara snäll mot honom på banan i helgen, säger Pantzar och skrattar gott.

Porsche Carrera Cup i Sveriges Television
SVT Play lördag 15 augusti kl 13.20-16.00, live.
SVT2 söndag 16 augusti kl 18.00-19.00, sammandrag.


Tidsschema Karlskoga 14-15 augusti
Fredag 14 augusti

Kl 12.35-13.05: Test
Kl 16.55-17.15: Kval

Lördag 15 augusti
Kl 13.05-13.25: Race 1 (17 varv)
Kl 15.10-15.30: Race 2 (17 varv)

Mästerskapet efter fyra deltävlingar
1) Johan Kristoffersson, Kristoffersson Motorsport, 209 poäng
2) Oscar Palm, GP Xperience, 116
3) Jocke Mangs, bennys, 103
4) Mikkel O Pedersen, Norges Racing Team, 79
5) Mats Karlsson, XL Racing, 73
6) Lars-Bertil Rantzow, Mtech Competition, 72
7) Magnus Öhman, Mtech Competition, 46
8) Lukas Sundahl, Sundahl Racing, 45
9) Robin Hansson, Fragus BR Motorsport, 28
10) Geir Svendsen, Steber Racing (997), 12
11) Kenneth Pantzar, PFI Racing (997), 11
12) Thomas Karlsson, Mtech Competition, 8
13) Anders Conradzon, Xlander Racing, 6
14) Philip Morin, XL Racing, 6
15) Fredrik Behring, PFI Racing, 4
16) Peter Høst Hansen, Norges Racing Team, 3
17) Ingvar Mattsson, Mattssons Fasteners, 3.

Porsche Approved Cup (997 GT3 Cup)
1) Kenneth Pantzar, PFI Racing, 140 poäng
2) Anders Conradzon, Xlander Racing, 120
3) Geir Svendsen, Steber Racing, 114
4) Mikkel O Pedersen, Norges Racing Team, 105
5) Johan Andersson, GP Xperience, 99
6) Thomas Solberg, Jaffa Racing Norge, 72