Porscheduon Karlsson/Nilsson på segerjakt i Swedish GT-finalen

Thomas Karlsson och Ola Nilsson har stått på pallen efter de fyra senaste racen. Inför finalen i Swedish GT kommande veckoslut saknar de bara en seger.
– Vi hoppas kunna avsluta säsongen överst på pallen. Det är i alla fall vårt mål, säger Karlsson inför Autoropa Racing Days på Ring Knutstorp 4-5 september.

Thomas Karlsson och Ola Nilsson är den näst framgångsrikaste duon i Swedish GT den här säsongen. Bara redan klara mästarna, Lamborgini-duon Daniel Haglöf och Peter ”Poker” Wallenberg, har lyckats bättre. De har vunnit samtliga sex race, en segersvit Karlsson och Nilsson hoppas kunna spräcka i Skåne.
– Vi är jättenöjda med vår säsong så här långt. Vi har inte lyckats slå Haglöf och Wallenberg ännu, men vi har varit i närheten och hoppas på en fullträff på Ring Knutstorp.
Tre andraplatser och en tredjeplats har det blivit hittills för duon, som delar Karlssons Porsche 991 GT3 Cup i mästerskapet.
– Framgångarna har varit många under säsongen. Personligen tycker jag det andra racet i Anderstorp och det första i Karlskoga har varit höjdpunkterna hittills. I Anderstorp ledde jag den första stinten, vilket var första gången, och i Karlskoga hade jag en rolig fight om ledningen med en Ferrari vilket var spännande, säger Karlsson.

Thomas Karlsson och Ola Nilsson träffades på en track day i Karlskoga för två år sedan. Nilsson var förarcoach, Karlsson ”elev”. Sedan dess har de haft kontakt och när Ola blev utan styrning i Tyskland den här säsongen kom Karlsson på idén att de kanske skulle kunna köra Swedish GT tillsammans.
Samarbetet har varit lyckosamt. Inte minst för Karlsson vars utvecklingskurva pekat stabilt uppåt under hela säsongen.
Någon nybörjare är han visserligen inte, men hallänningens tidigare racingsatsningar har varit på en lite längre nivå än årets. 2004-2011 körde han huvudsakligen långloppsracing och de två senaste säsongerna har han tävlat i Swedish GT i en BMW M3 GT4 för West Coast Racing.
– Utbytet med Ola har varit mycket utvecklande, medger Karlsson.
Genom att analysera och jämföra sina grafer med Olas har Karlsson fått en väldigt tydlig bild av vad i sin körning och var på banan han kan förbättra sig.
– Ofta har det fungerat så att vi valt ut några ställen på varvet där det har skiljt mest mellan mig och Ola. Sedan har vi fokuserat på dem för att göra så stor tidsvinst som möjligt.
Metoden har varit effektiv.
– I Karlskoga var jag en sekund snabbare nu än på testen i våras. Förutom att jag är snabbare känner jag mig dessutom mycket tryggare.

Eftersom Karlsson kombinerat Swedish GT med tävlande i Porsche Carrera Cup Scandinavia har han fått mycket körtid i sin 991:a.
– Det har givetvis betytt mycket, men från början var det egentligen inte meningen att jag skulle köra fler Carrera Cup-tävlingar än de som sammanföll med Swedish GT.
Premiären i Skövde tvingades Karlsson visserligen stå över, men efter det har han kört alla tävlingsheat i båda nästerskapen. Efter GT-finalen på Ring Knutstorp kommer han även att köra Porsche Carrera Cup Scandinavia i Stockholm.
– Det är de andra förarna i mästerskapet som uppmuntrat mig eftersom det är ett bra tävling med mycket folk och härlig inramning. Från början var det meningen att jag, tillsammans med goda vänner, skulle ha åkt på en resa till Italien lördag morgon. Men jag har lyckats hitta en avgång från Stockholm på kvällen i stället.
Men innan Carrera Cup på Solvalla väntar finalen i Swedish GT där Porscheduon Karlsson/Nilsson alltså har som given ambition att snuva Haglöf/Wallenberg på åtminstone en racesseger i årets mästerskap.

Swedish GT, Autoropa Racing Days, Ring Knutstorp 4-5 september
Fredag 4 september
Kl 10.10-10.40: Swedish GT, Test 1
Kl 11.40-12.10: Swedish GT, Test 2
Kl 13.00-13.20: Swedish GT, Kval AM
Kl 14.15-14.35: Swedish GT, Kval PRO
Kl 15.10-16.00: Swedish GT, Race 1

Lördag 5 september
Kl 09.20-10.10: Swedish GT, Race 2
Kl 13.30-13.50: Trofeo ARD AM
Kl 15.20-15.40: Trofeo ARD PRO