Nilsson/Karlsson spräckte GT-mästarnas segersvit

I säsongens näst sista race sprack Daniel Haglöfs och Poker Wallenbergs segersvit i Swedish GT. I det första heatet i finaltävlingen på Ring Knutstorp fick nämligen de redan klara mästarna se sig besegrade av Porscheduon Ola Nilsson och Thomas Karlsson (bilden).

Avgörandet kom under förarbytet där Haglöf/Wallenberg var tre sekunder för snabba, en förseelse som kostade dem ett helt avgörande stop and go-straff.

 

Lamborgini-duon Haglöf/Wallenberg var inte ensamma om att skifta förare lite för fort. Autoropas Ferrari 458-duo Martin Nelson och Richard Göransson gjorde samma misstag – en ynka sekund – och tvingades därför också i depå en extra gång under den avslutande stinten.

Nelson var annars i täten när amatörerna avslutade sin del i det 50 minuter långa racet. Inför förarbytet ledde han före Poker Wallenberg, Magnus Öhman, Thomas Karlsson och Ingvar Mattsson.

 

Efter förarbytet tog Daniel Haglöf över taktpinnen närmast följd av Göransson och Ola Nilsson. Magnus Öhman, som inte hade någon teamkompis utan körde sin Porsche 991 GT3 Cup själv, noterades för den snabbaste varvtiden under den första stinten och var länge fyra. Till slut fick han emellertid ge sig för märkeskollegan Jimmy Johansson, som tagit över efter Ingvar Mattsson, och nöja sig med femte plats. Johansson smet förbi när Öhman hamnade lite utanför banan några varv från mål.

 

På varv 37 och 38 avgjordes toppstriden.

– Vi låg trea och trodde att det också skulle bli vår placering i mål när jag fick se att domarna sökte upp några av våra konkurrenter, berättar Thomas Karlsson.

Sedan blev han vittne till hur först Göransson och sedan Höglöf gick in för att ta sina straff. Ute på banan övertog Ola Nilsson ledningen och kunde vinna racet före Lamborginin och Ferrarin.

Segern på Ring Knutstorp var efterlängtad. Tidigare under säsongen har Nilsson och Karlsson varit tvåa tre gånger. Triumfen innebar dessutom att de säkrade andraplatsen i mästerskapet. Ende utmanare om silverplatsen, dansken Peter Høst Hansen, hade behövt ta in poäng på sina Porschekollegor. Nu tappade han i stället sedan han och landsmannen Mikkel O Pedersen tvingats i depå med punktering och därmed slutat sjua.

 

I GT4 vann Håkan Ricknäs i sin Porsche före Lotus Exige-duon Tommy Eliasson/Robin Nilsson. Triumfen, i kombination med att Thomas Belfrage och Kari Mäkinen aldrig kom till start på grund av tekniska problem med sin Ferrari 360, innebar att Ricknäs säkrade titeln i klassen.