Nöjd Wermelin summerar Porsche Carrera Cup Scandinavia och blickar fram mot 2016

I helgen avslutar en kvartett svenska förare racingsäsongen med att köra finalen i Porsche Carrera Cup Deutschland på Hockenheimring. Raine Wermelin, chef Porsche Sverige, kommer att vara på plats i Tyskland. Tillsammans med Thomas Johansson, sporting director för Porsche Carrera Cup Scandinavia, ska han, jämte möten med Porsche Motorsport, heja fram de svenska förarna.
Vi fick stopp på Wermelin på hans resa till Tyskland och bad honom summera intrycken från säsongen här hemma och blicka fram mot 2016.

• Porsche Carrera Cup Scandinavia 2015 är över. Mästerskapet blev en succé på många sätt. Vilka tre faktorer skulle du vilja lyfta fram som förklaring till årets framgång?

– Först och främst kan jag konstatera att intresset för serien och den nya bilen, 991-generationen av 911 GT3 Cup, var oväntat stort. Efter några svagare år för mästerskapet fanns en viss utmaning i att sälja de 12 bilar som vi var tilldelade. Men alla såldes och kom ut på banan tillsammans med många av den tidigare modellen, 997. Det innebar stora startfält i samtliga deltävlingar. Totalt hade vi 21 bilar och förare på gridden under säsongen.

– En annan viktig faktor bakom årets succé var att bredden på toppen växte. Tre tidigare mästare, Johan Kristoffersson, Jocke Mangs och Oscar Palm valde att satsa på Carrera Cup. Detta gav serien en kvalitetsgaranti redan från start och under säsongen hängde fler och fler förare på i toppen.

– Under säsongen 2015 fick vi dessutom se hur Porsche Carrera Cup Scandinavia blev ett givet val och en karriärklass för unga, talangfulla förare. Mikkel O Pedersen och Lukas Sundahl var med från start och senare i mästerskapet anslöt ytterligare två snabba tonåringar, Robin Hansson och Philip Morin. Samtliga förare i den här unga kvartetten tog sig hela vägen upp på pallen innan mästerskapet var över vilket troligtvis kommer att öka intresset för Carrera Cup hos fler unga förare.

• Till 2016 har ni tilldelatas ytterligare sex stycken 911 GT3 Cup. Hur ser intresset för de bilarna ut i dagsläget?

– Jag bedömer att 8-10 nya förare/team redan nu har visat konkret intresse för att köra Carrera Cup 2016. Sen återstår förstås mycket planering och arbete innan teamen har allt på plats vad gäller budget, logistik mm inför säsongsstart.

– Det stora startfältet med den intensiva racingen har skapat ett stort intresse för Carrera Cup från olika håll. Det märkte vi redan efter ett par tävlingar. Både förare och team i andra kategorier kommenterade den positiva utvecklingen och ville ha mer info kring bilarna, driftkostnader etc.

– Redan nu, i mitten av oktober, är tre av de sex nya bilarna sålda, trots att det återstår ett drygt halvår till säsongspremiären. De befintliga teamen indikerar också ett gott intresse för deras begagnade bilar.

– Vi ser att många team och förare lockas av den lite unika möjligheten att använda sin racingbil både i Sverige och internationellt. Den som väljer att köpa en 991 GT3 Cup kan förhållandevis smidigt göra inhopp i internationella race. Detta har vi sett konkreta exempel på under 2015, då några svenska team deltagit med Porsche Carrera Cup Italy/France på Spa i juli och nu i samband med finalen för Porsche Carrera Cup Deutschland på Hockenheim.

• Ni valde att satsa på Porsche Approved Cup som en del i Porsche Carrera Cup Scandinavia den här säsongen. Vilka planer har ni för 997-modellen 2016?

– En viktig del i att publiken bjudits på så bra underhållning under 2015 var den tuffa racing som pågick genom hela startfältet. Förare har fightats om segrar och pallplatser i både huvudklassen och i Porsche Approved Cup. Dessutom har de snabbaste 997-bilarna nosat på topplaceringarna i några av racen samt i kvalet på Solvalla.

– Porsche 911 GT3 Cup (997) är fortfarande en mycket potent, eftertraktad och kostnadseffektiv racingbil. Vi satsar därför vidare med Porsche Approved Cup på samma sätt inför nästa år. Vår ambition inför 2016 är att totalt ha 22-24 bilar till start. Ett stort startfält ger en god grund för mycket underhållande racing, både för publik och för förarna själva.

– Dessutom vill vi förutom deltagande i Carrera Cup skapa fler tävlingstillfällen för de team som satsar på 997-modellen. Det sker genom en utökad satsning på Porsche GT3 Cup Challenge under 2016. Vi tittar på att skapa en serie med 4-5 deltävlingar, där vi helst skulle se ett nordiskt utbyte.

• Hur ser planeringen ut i övrigt inför säsongen 2016?

– Vi vill tillsammans med vår promotor STCC AB försöka utveckla mästerskapet ytterligare. Inför 2015 sa jag att ambitionen var att det skulle uppfattas som en bra nystart för serien, vilket jag tycker vi lyckades med. Lite justeringar i arbetssätt och affärsmodell gav bra utväxling. Nu vill vi bygga vidare på detta, både vad gäller racingen och aktiviteter omkring detta.

– Redan någon vecka efter finalen på Knutstorp satte vi oss ner tillsammans med STCC-ledningen för att utvärdera 2015, vad har fungerat bra och vad kan vi göra bättre för teamen, publiken, våra övriga partners.

– För oss på Porsche Sverige vill vi förstås skapa så bra racing som möjligt. Men en annan viktig del kring vår satsning på Porsche Carrera Cup är hur vi möter kunder och publik i samband med evenemangen.

– Våra Porsche Center har under 2015 haft en omfattande aktivering i samband med Carrera Cup-helgerna. Det handlar till exempel om utställning av olika bilmodeller från Porsche i depåområdet, bjuda in egna och potentiella kunder till racen, lotta ut medåkning, arrangera Track Days för kunderna i anslutning till helgerna, samt direkta samarbeten med lokala team och förare. De här aktiviteterna har fallit väl ut och återförsäljarna ser därför Carrera Cup som en bra plattform för sin lokala aktivering inför 2016.

– En annan intressant fråga att följa upp är racingsamarbete med våra grannländer. Om intresse finns från några toppförare, partners och arrangörer vill vi gärna titta närmare på möjligheten att köra race i Norge, Danmark och/eller Finland.

• Johan Kristoffersson tog sin tredje titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia genom att vinna samtliga 13 race! Vilka reaktioner på Kristofferssons oslagbara rekord har du mött i Porschekretsar sedan finalen på Ring Knutstorp?

– En del av de som inte hängt med så bra under säsongen har antytt att det inte skulle varit spännande, då Johan varit så överlägsen. Men eftersom det under 2015 varit så lätt att följa Carrera Cup via SVT Play har de flesta sett att Johan har fått kämpa hårt för sina segrar. Många gånger har loppen avgjorts alldeles i slutskedet.

– Det är anmärkningsvärt att Johan tog sin första pole position först på Solvalla, säsongens näst sista tävlingshelg. Egentligen var det väl bara finalhelgen på Knutstorp som konkurrenterna inte orkade utmana honom fullt ut.

– Något alla inom svensk racing känner till är att Johan Kristoffersson är en racingförare av högsta internationell klass. Förutom alla framgångar på svenska banor är det ingen tillfällighet att han vunnit det italienska Superstars-mästerskapet och nu ligger på pallplats inför avslutningen av rallycross-VM.

– Vid några av loppen har det varit väldigt nära att främst Jocke Mangs och Robin Hansson kunnat ta någon seger från Johan och det effektiva KMS-stallet. Sin meritlista till trots fick Johan kämpa för sina segrar. Det säger en hel del om den talang som finns i startfältet i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

• Hur ser din rankinglista över mästerskapets tre häftigaste race ut?

– Svårt att välja ut några så här i efterhand, men säger spontant, utan inbördes rangordning, Skövde II, Mantorp II, Gelleråsen II och Solvalla. Det blev fyra race, men jag kan inte välja bort någon av dessa höjdpunkter.

– Jag skulle även vilja nämna de tuffa förhållanden som förarna utsattes för i Anderstorp. När det är tokblött och dålig sikt är det inte lätt att i racetempo tygla de potenta racingmonster som 911 GT3 Cup faktiskt är. Att förarna i dessa förhållanden skötte sig så bra och i huvudsak kunde undvika incidenter tycker jag är ett mycket gott betyg till förarna i klassen.

• Dröm dig ett år framåt i tiden. Finalen i 2016 års Porsche Carrera Cup Scandinavia har precis avslutats och jag ber dig summera säsongen. Hur kommer det att låta?

– Om jag får drömma lite har vi i snitt haft över 20 bilar till start, att de flesta av racen har varit lika rafflande som de häftigaste loppen från i år, samt att teamen och förarna ser fram emot 2017 med samma tillförsikt som de verkar göra nu.