Hallå där, Johan Kristoffersson, regerande mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.På lördag är det dags för Bilsportgalan i Karlstad. Det blir din fjärde prisutdelning för säsongen 2015. Och sista?
– Ja, det hoppas jag (ha). Det började med FIA:s prisutdelning i Paris helgen efter VM-finalen i rallycross, fortsatte med Porsche Night Of Champions och för ett par veckor sedan deltog jag och övriga VM- och EM-medaljörerna i rallycross i den finska Bilsportgalan i Helsingfors.
• Till ovan nämnda prisutdelningar har du haft ganska långt – Frankrike, Tyskland, Finland – men den här gången behöver du bara åka knappt åtta mil från Arvika till Karlstad?
– Ja, och det känns givetvis skönt att det är så nära. Då kan man åka hem och sova i egen säng.
• Det här blir inte din första Bilsportgala. Du har varit med många gånger tidigare.
– Det stämmer, men det här blir första gången som jag får kliva upp på scenen och ta emot ett pris.
• Du ska bland annat få beviset på din tredje titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som du faktiskt erövrade utan att släppa en enda heatseger ifrån dig. Hur ser du på den prestationen med några månaders distans till den?
– Ärligt talat har jag inte funderat så mycket på det. Min målsättning inför deltävlingarna var att jag skulle vinna varje heat. Självklart är det inte realistiskt att klara av det varje gång, men nu gjorde jag det. Det är jag glad över såklart, men under säsongen tyckte jag mest det var skönt att jag slapp fundera över varför jag inte vann (ha, ha).
• Det pratas om att du tar med dig din vinnande Porsche 911 GT3 Cup (991) till Karlstad på lördag. Stämmer det?
– Ja, den ska stå utställd i entrén på Karlstad Congress Culture Centre där Bilsportgalan kommer att arrangeras.
• Efter att du hade säkrat titeln i Karlskoga lackade ni om bilen och de sista tävlingarna var den guldfärgad. Är den fortfarande det?
– Det är hemligt. Det kanske är 2016 års design på den. Ni får se.
• I höstas presenterades du och Anton Marklund i en rallycrossatsning med Volkswagen Sverige. I nybildade teamet Volkswagen RX Sweden, som är en sammanslagning av Volkswagen Team Sweden och Marklund Motorsport, är det meningen att ni ska konkurrera om VM-titeln 2016. Betyder det att du inte kommer att köra någon racing alls den kommande säsongen?
– Jag vet inte, har inget bra svar på den frågan just nu. Dels beror det på att jag inte har hundra koll på hur min rallycrosskalender ser ut. Tävlingarna är en sak, men det kommer att bli en hel del tester också. Dessutom hänger det mycket på om våra sponsorer vill vara med. Vi har inte kommit så långt i förhandlingarna ännu.
• Hur viktig tycker du att racingen är för dig som rallycrossförare? Vad är det den ger dig som du har nytta av på de kombinerade asfalt- och grusbanorna?
– Att få tävla i racing parallellt med en VM-satsning i rallycross tycker jag personligen betyder mycket. Racingen ger mig bland annat en möjlighet att jobba på alla små detaljer i körningen, hitta känslan och hur bilen uppför sig. Det är sånt jag tar med mig in i rallycrossen.
• Efter Bilsportgalan väntar en annan häftig uppgift för din del – debuten i Rally Sweden där du ska köra en Skoda Fabia S2000 från Even Management i WRC 2-klassen. Hur går dina tankar inför den starten?
– För mig handlar rallysatsningen i första hand om att hålla igång även vintertid, att få kilometer bakom ratten. Jag körde min första rallytävling i Norge förra säsongen och kände då att även den sportgrenen ger mig värdefull erfarenhet att använda i rallycrossen.
• Men Rally Sweden blir inte den enda rallystarten i år. Du ska faktiskt tävla redan på lördag.
– Stämmer. Då åker jag, tillsammans med Patrik Barth, Treskerundan i den Mitsubishi Lancer Evo IX som jag köpt – och skruvat på de senaste dagarna. Hoppas förresten att jag hinner till galan i tid. Efter det väntar Skogsrundan i Ludvika och Rally Finnskog i Norge innan starten i Rally Sweden. Fyra rallytävlingar på lika många veckor. Intensivt och roligt.