Team Tidö står över STCC 2016 och satsar på välgörenhet men siktar på come back 2017

Team Tidö har sitt hjärta och sitt ursprung i historiskt rally, teamets första tävling var 2008 Björn Waldegård och Mikael Persbrandt som förare i Midnattssolsrallyt. Framgångarna i East Africa Safari Rally i höstas har gjort att vi beslutat oss för att återigen koncentrera oss på vårt historiska arv. Dubbelvinsten i Afrika genom Stig Blomqvist och Richard Göransson lade grunden för en stark internationell plattform, och många engagerade har sökt sig till oss för att få vara med i arbetet och utvecklingen med Race4Health. Både jag själv och teamets partners brinner för detta och det känns helt rätt att satsa fullt ut i år. Tillsammans med optiker kommer vi att fortsätta samla in begagnade glasögon, säger teamchefen David von Schinkel.

Teamet har hyrt ut sina tre bilar och utrustning till Flash Engineering. Vi är glada att kunna stötta Jan ”Flash” Nilsson och STCC klassen med detta.
Vi tror på konceptet och kommer att följa serien både på plats och på TV. I år ska vi parallellt titta på ett nytt teamkoncept inför STCC 2017, STCC´s utveckling går helt klart åt rätt håll.
Det är med stor respekt vi följer vissa av teamens utveckling, tex PWR. Imponerande vad de har utvecklats på så kort tid.

I höstas bestämde vi oss för att köra utomlands och förlängde därmed inte kontraktet med Richard Göransson. Det är med blandade känslor som vi inte bygger upp vår egen unika VIP-avdelning på STCC banorna i sommar. Samtidigt känns det kul att våra bilar ändå får rulla. Vi önskar den forne stjärnan Jan ”Flash” Nilsson lycka till, och är säkra på att hans genuina erfarenhet ger bästa förutsättningar för bilarna att tillsammans med lovande förare lyfta STCC. Det ska bli roligt att åter se Linus Ohlsson i den bil som gav honom och Team Tidö en andraplats i serien 2012. Det känns också skönt att Richard Göransson kommer till start i årets STCC uppgörelse. Richard gjorde en enastående insats för oss då han blev två i Safari Rallyt, vi håller tummarna för honom, säger David von Schinkel.

Under Team Tidös fyra år i STCC har man hunnit med mycket, det som vi minns starkast var när vi vann premiären 2012 med Linus Ohlson. Ett annat minne var 2013 då vi som första STCC team gjorde en juniorsatsning. Intill STCC bilen stod i tältet en lika designad Formel Renault 1,6. Näst sista tävlingen totalskrotades bilen, duktiga mekaniker byggde upp den sedan vann vi hela serien genom Erik Johansson.

Under vintern har två historiska banbilar byggts som ska tävlas i Europa. Trailar har bytts ut mot Europa standard. Internationella mekaniker har knutits upp. Målet är att i sommar först köra med RHK, för att bli lite varma i overallerna och i höst tävla utomlands. Vi planerar totalt tre tävlingar i Sverige samt fem stora tävlingar utomlands, vi kommer även att köra ett långlopp i en modern GT bil.
En av årets höjdpunkter blir Copenhagen Historic Grand Prix och ambitionen är att ställa upp med fyra bilar i olika klasser. Detta är ett helt fantastiskt arrangemang som vi rekommenderar alla att besöka.

Tillsammans med våra kontakter i optikbranschen kommer vi att fortsätta samla in glasögon för att restaurera och ge vidare till behövande. Detta initiativ gör vi i samarbete med arrangörerna till de tävlingar som vi deltar i, det känns fantastiskt att så många vill vara med.