Teamfighten kan avgöra guldstriden i Porsche Carrera Cup Scandinavia

En ny mästare ska koras i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Då kan samarbetet och det taktiska spelet i teamen bli helt avgörande i guldstriden.
Med fem starka flerbilsteam tillförs mästerskapet en ny dimension.
– Nu är det allvar, nu är det fight. Vi kommer inte att ta några fångar, försäkrar TV-profilen ”Snickar-Matte” Karlsson, en av två förare i Cirkus Karlsson Racing.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2016 kan visa upp ett mycket starkt startfält. Kanske det starkaste någonsin. Basen i mästerskapet är de professionella teamen av vilka fem satsar med flera bilar:
• Fragus BR Motorsport: Oscar Palm, Robin Hansson.
• Bennys: Jocke Mangs, Fredrik Larsson.
• PFI Racing: Kenneth Pantzar, Henric Skoog, Johan Andersson.
• Mtech Competition: Magnus Öhman, Thomas Karlsson.
• Cirkus Carlsson Racing: Philip Morin, Mats Karlsson.
– Ett imponerande starkt statfält med många kvalificerade förare, unga talangfulla och äldre rutinerade, säger ”Snickar-Matte” entusiastiskt.

Fullt ställ från start

Med två eller fler bilar i ett team öppnar sig möjligheter till både tekniskt och taktiskt samarbete.
– I fjol körde jag ensam och det är lite som att famla i mörker. Med en teamkompis öppnar sig helt andra vägar. Vi kan jämföra data, analysera och hitta lösningar snabbare än om man är själv. Det finns stora möjligheter till utveckling för båda.
Samarbete på banan brukar av tradition bli ganska tydligt i slutet på ett mästerskap, när kampen om titlar eller medaljer ska avgöras.
– Men i år tror jag inte publiken behöver vänta till säsongens slut. Jag räknar med att det blir fullt ställ från första gången lamporna släcks.
I premiären i Skövde kommande helg, 30 april-1 maj, med andra ord.

Meriterade ingenjörer

Karlsson och Morin tävlade under samma flagg vid ett tillfälle förra säsongen. Nu ska de köra hela mästerskapet i samma team. För Luleågrabben Morin blir det första, hela säsongen i Porsche Carrera Cup. Han körde de avslutande deltävlingarna i fjol med bra resultat. Bland annat stod han på pallen som tvåa efter racet på Solvalla.
”Snickar-Matte” Karlsson kan också blicka tillbaka på ett lyckat 2015. Han slutade på femte plats totalt och säsongens toppar var en andra- och en tredjeplats på Anderstorp Raceway.
– Ett hyfsat resultat med tanke på att jag var ensam chaufför i teamet och att vi inte hade någon ingenjör. I år har jag både en skicklig teamkompis och ingenjör och det tror jag är ett måste för att hitta de där sista tiondelarna för att kunna vara med och konkurrera högt upp i resultatlistorna. Porsche Carrera Cup har kommit upp på den nivå där allt detta krävs. Det är också därför det finns meriterade, utländska ingenjörer i flera av teamen.

Heta titelkandidater

Karlsson ser Morin sitt teams starkaste kort i mästerskapet. Men duon i Cirkus Karlsson Racing räknar med tuff konkurrens. Med all rätt. Team bennys har två heta titelkandidater i tidigare mästaren, fjolårstrean Jocke Mangs och nyförvärvet från STCC, meriterade och snabbe Fredrik Larsson.
Båda har kapacitet och ambition att stå som mästare efter säsongens slut och gör heller ingen hemlighet av att det är mot titeln de siktar.
Laguppställningen i Fragus BR Motorsport ser också riktigt vass ut. 2014 års guldförare, Oscar Palm, var tvåa i fjol då Robin Hansson debuterade i mästerskapet med offensiv körning och flera toppresultat i både kval och race.
Palm slog till med bästa tid under genrepet i Anderstorp förra veckan. Något fel på Hanssons fart under försäsongstesterna har det heller inte varit.

Laddat utomlands

PFI Racing, med basen i Torshälla utanför Eskilstuna, ser också mycket intressant ut inför premiären. Kenneth Pantzar, som vann Approved Cup för 997-modellen av Porsche 911 GT3 Cup förra året, är med igen – den här gången i en ny 991:a. Vid sin sida får han stekhete nykomlingen Henric Skoog, fjolårsmästaren i Clio Cup. I en tredje bil – Pantzars fjolårsbil – återfinns dessutom en annan nykomling, Johan Andersson från Kvicksund.
PFI Racing valde att stå över den första officiella testdagen i Karlskoga till förmån för uppladdning utomlands.
– Vår plan med vårt testprogram internationellt och i Sverige var att alla teamets förare på ett lugnt och tryggt sätt skulle komma tillrätta i sina bilar. Alla har gjort stora framsteg och vi kommer under säsongen fortsätta vårt arbete enligt PFI Racings kärnvärden att vi tävlar med högt fokus men samtidigt har roligt tillsammans i en familjär miljö, säger teamchefen Marcus Fasth.

Intern konkurrens

Mtech Competition brukar driva flera bilar och gör så även i år. Under ledning av Magnus Karlsson kommer, precis som i fjol, Magnus Öhman och Thomas Karlsson tävla för företaget från Södertälje som fyller 10 år i år. Under säsongen är det också tänkt att Lars-Bertil Rantzow ska göra inhopp i teamet.
Öhman kommer bäst förberedd. För andra vintern i rad har han nämligen deltagit i GT3 Cup Challenge Middle East.
Räkna med hård konkurrens mellan teamen den här säsongen – men kanske också med hård intern konkurrens mellan förarna. Redan på testdagen i Karlskoga gnuggade Jocke Mangs och Fredrik Larsson plåt i samband med en fotografering.
”Snickar-Matte” vet precis hur det kan vara.
– Är man snabbast vill man fram. Jag åkte i team med Lars-Bertil Rantzow för några säsonger sedan och i Karlskoga körde vi ihop så båda fick bryta, minns han med ett leende och avslutar:
– Det gäller att köra lite med insidan också för att nå bästa möjliga resultat för teamet.

Tidschema
Porsche Carrera Cup Scandinavia
Skövde 30 april-1 maj

Lördag 30 april
Kl 13.50-14.20: Test Porsche Carrera Cup Scandinavia
Kl 16.15-16.32: Q1 Porsche Carrera Cup Scandinavia
Kl 16.37-16.45: Q2 Porsche Carrera Cup Scandinavia

Söndag 1 maj
Kl 10.00-10.20: Race 1 Porsche Carrera Cup Scandinavia
Kl 15.15-15.30: Race 2 Porsche Carrera Cup Scandinavia