GTB växer i Swedish GT

I år har GT4 bytt namn till GTB i Swedish GT. Delvis med mål att öppna upp för fler modeller, även om bilar enligt det internationella GT4 fortfarande är riktlinjen.

Porsche´s lansering av Cayman Clubsport GT4 har mötts av stort intresse och inte mindre än nio bilar har anlänt till Sverige. Exakt hur många av dessa som ska köra Swedish GT är ännu oklart och troligt är att antalet kommer att variera från tävling till tävling. Det innebär också att förarbesättningar i flera fall inte är officiella, men paret Daniel Roos/Erik Behrens i Alfab Racing är väl inkörda och bör tillhöra favoriterna. En annan som köpt ny Cayman är Håkan Ricknäs, vilket betyder att hans 911GT4 är till salu.

BMW M3 är en annan populär GT4-bil och sådana är anmälda för Joakim Söderström/Milton Lundström och Thomas Martinsson/Oscar Krüger. Brittiska sportbilar representeras av Lotus, Chevron och Ginetta. Förstnämnda körs av Tommie Eliasson/Daniel Palma medan Chevron-bilen är anmäld av Anders Fredricsson. Bror Ellfolk går från Ginetta G40 till den betydligt starkare G55 och ytterligare ett exemplar av den modellen kommer sannolikt under senare delen av säsongen.

Ingen GT-serie utan italienska inslag och ett spännande sådant är Trofeo Abarth-mästaren Niklas Lilja som har bytt till en Maserati Trofeo MC GT4. Samma version som vann i den europeiska GT4-premiären på Monza för några veckor sedan.
Euroracing kommer också till start med sin väl beprövade Ferrari 360 Challenge – en bil som ska köras av Thomas Belfrage och går på en nationell klassning.

GTA innehåller såväl Porsche 991 som Ferrari 458 och fjolårets segerrika Lamborghini Huracàn från PWR Racing. STCC-stjärnan Fredrik Larsson delar Porsche med ägaren Ingvar Mattsson medan förarna i Ferrari och Lamborghini ännu inte är officiella. Fler Porsche väntas då några av Carrera Cup- och Porsche Challenge-förarna avser att dubblera.

Första möjligheten att se GT-bilarna i aktion blir på Mantorp Park den 7 juni då klassen har årets första testdag.