Medan fjolårets vinnarduo Daniel Haglöf och Poker Wallenberg i Lamborghini Huracàn tar sig an Fredrik Larsson/Ingvar Mattsson i Porsche 991 samt Kari Mäkinen i Ferrari 458, är det GTB-klassen som bjuder på både flest antal startande och några intressanta nykomlingar.
När Porsche lanserade sin nya Cayman Clubsport GT4 fylldes orderböckerna snabbt. Inte mindre än sju sådana bilar har levererats till Sverige men endast två av dem finns med vid premiären på Anderstorp. Daniel Roos/Erik Behrens är en dem medan den andra körs av Håkan Ricknäs. Flera Cayman väntas delta i Swedish GT senare under säsongen.
Mycket intressant start gör Trofeo Abarth Europa-mästaren Niklas Lilja. Han håller fast vid det italienska och har nyligen hämtat hem en Maserati Gran Turismo GT4. En modell som vann båda loppen på Monza för två månader sedan och borde passa bra på Anderstorp.
Två Lotus Exige är anmälda – för Tommie Eliasson/Daniel Palma och Anders Davidsson/Björn Sörensson. Anders Fredricsson kommer med en Chevron och de två beprövade BMW M3:orna har lika rutinerade besättningar i form av Milton Lundström/Joakim Söderström och Oscar Krüger/Thomas Martinsson. Thomas Belfrage rundar av GTB-fältet med Euroracing´s Ferrari 360.
– Ett intressant startfält även om jag hade hoppats på några bilar till, säger Leif Lindström ko-ordinator för Swedish GT. Men jag vet att fler kommer. Två Ginetta G55 dyker upp senare, troligen också en Ford Mustang. Och så hoppas jag resterande Cayman-bilar hamnar där de höra hemma. På tävlingsbanan…
Swedish GT kör sitt längre lopp sent lördag eftermiddag medan det TV-sända sprintracet går direkt efter STCC:s första heat på söndagen.