Från Abarth till Maserati för Niklas Lilja

Niklas Lilja började egentligen tävla av en slump. Intresset hade alltid funnits där men han insåg samtidigt att en bra utbildning och ett riktigt jobb var en betydligt smartare väg att gå. Efter studierna fick han jobb som ingenjör hos Koenigsegg och började leva en del av sin dröm. En anställning som skulle kunna ge erfarenhet, goda referenser samt möjligheter att jobba hos någon av de stora ute i Europa.

Men lusten att göra något eget tog överhand. LMP Engineering föddes i en liten lokal utanför Ängelholm – inte långt från hans förra arbetsgivare. Utvecklings- och konstruktionsjobb, konsultuppdrag som race engineer stod bland annat på programmet.

Men 2011 hände något. Trofeo Abarth lanserades i Sverige och Niklas Lilja såg plötsligt chansen att kunna tävla själv! Identiska bilar i en serie på svenska banor som erbjöd riktigt bra prispengar. Kanske det skulle fungera? Bilar var möjliga att köpa via finansbolag och med de prischeckar som stod på spel kunde det nästan gå ihop. Förutsatt att man segrade i alla tävlingarna…

Något som nästan blev verklighet. Niklas Lilja kom från ingenstans och vann det mesta i början av säsongen. Men mot slutet dök en del problem upp och efter en rullning på Kinnekulle gled mästerskapet honom ur händerna. En bra summa pengar och en ny Abarth 500 för landsväg försvann när värste konkurrenten Jocke Forsell vann med liten marginal.

Men Niklas Lilja gav inte upp. Säsongerna 2012 och 2013 var han närmast oslagbar här hemma och började dessutom tävla utomlands. De båda senaste åren växlade han till vassare Abarth 695 och i fjol vann han Europa-serien totalt. Framgångarna uppmärksammades internationellt och han fick plötsligt en del uppdrag av självaste Maserati att förvandla deras Trofeo-bil till GT4.

I år är Niklas tillbaka i Sverige. I just en Maserati. Vid Swedish GT-premiären på Anderstorp Raceway vann han första loppet i GTB-klassen i stor stil. I det andra halkade han av på utslitna däck och blev femma.

– Jag trodde att en omgång däck skulle räcka men det fungerade inte ända fram, säger Niklas, som är van att klara sig på minsta möjliga budget och utan särskilt många medarbetare.
– När jag körde Trofeo Abarth ute i Europa var jag nästan alltid ensam och det var lite jobbigt ibland. Inte minst då man under träningar och kval skulle kolla lufttryck och tvingades spänna loss sig och kliva ur, medan konkurrenterna lugnt kunde sitta kvar medan mekanikerna gjorde jobbet.

I Swedish GT har han det lite mer förspänt med två ideellt arbetande medarbetare. Till Falkenberg får han dessutom sällskap i form av Magnus Holmström som han ska dela bil med i de två tävlingarna, som båda innehåller obligatoriska depåstopp. Magnus har mycket erfarenhet från den här typen av tävlingar. Bland annat har han delat Porsche med Håkan Ricknäs.

STCC Anderstorp. Foto: Jerry Karlgren
STCC Anderstorp. Foto: Jerry Karlgren
STCC Anderstorp. Foto: Jerry Karlgren
STCC Anderstorp. Foto: Jerry Karlgren