Rasmus Mårthen tog sensationell pole position

Rasmus Mårthen, Brovallen Design, tog sig till Q2 som sista bil men var snabbast av alla i slutkvalet. Han var 28 tusendelar före Linus Ohlsson.
— Det här är helt sjukt. Jag vet inte vad jag ska säga mer än att jag är grymt stolt över min och teamets prestation, sade Rasmus Mårthen.

Richard Göransson var snabbast av alla i Q1 i Falkenberg, närmast följd av Robert Dahlgren, Johan Kristoffersson, Emma Kimiläinen och Björn Wirdheim. Prins Carl Philip, Linus Ohlsson och Rasmus Mårthen tog de tre sista platserna till Q2.
Där gick Mårthen ut först och han satte en tid som var tiondelen sämre än vad han presterade i Q1.
— Min ingenjör ropade på radion att jag inte skulle riskera någonting men det brydde jag mig inte i. Jag körde på så hårt jag kunde och gjorde några missar i första sektorn men var snabb i de andra sektorerna, sade han.

Grus på banan

Linus Ohlsson lyckades inte straffa Mårthens tid och när prins Carl Philip skulle göra sitt snabba varv, körde han av banan, lyckades ta sig tillbaka men drog upp grus i det snabba spåret.
— Jag hörde om det. Men ibland är det så i racing och idag var det vi som var vassast, vi satte våra tider och vi hade lite stolpe in. Nu är vi på banan igen, sade en jublande glad Rasmus Mårthen.
Linus Ohlsson, Flash Engineering, var tillsammans med Rasmus Mårthen de två som fick köra på en ren bana. Ohlssons tid räckte till andraplatsen i Q2.
— Ibland ska man ha tur också. Jättekul för Rasmus, stort grattis till honom. Han är värd lite stolpe in, sade Ohlsson.

Nöjd Göransson

Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, var alltså snabbast i Q1 och plockade 25 friska poäng och är därmed bara 3 poäng efter teamkamraten Robert Dahlgren i sammandraget.
— Jag är jättenöjd, kunde knappast bli mycket bättre i dag. Jag var snabbast på båda träningarna och snabbast i Q1. Q2 var som det var med sand på banan, vi var ”best of the rest”. Jag är supernöjd, sade han.
Taktiken i morgon?
— Jag går för seger i första racet. I andra racet får vi se, jag startar tia där. Nu ser det ut att bli regn och det kan bli spännande, sade Göransson.

Dahlgren i otakt

Göranssons teamkamrat Robert Dahlgren var inte alls nöjd med lördagen. Han blev fyra i Q2.
— Det blev ett ganska stökigt kval, jag hamnade fel hela tiden. Q1 var okej, jag hade bra varv på gång, när det blev rödflaggat. Det var jädrigt synd, sedan kom däcken aldrig tillbaka, sade han.
I Q2 överraskades han av smutsen på banan.
— Där gjorde vi en miss, jag fick aldrig information om att det var grus på banan, jag märkte det själv och blev tagen på sängen. För mig var det ett tungt kval.

”Q2 blev ju en parodi”

Johan Kristoffersson, PWR Racing – Seat Dealer Team, är den som jagar närmast bakom Dahlgren och Göransson.
Han följde upp tredjeplatsen i Q1 med att bli femma i Q2.
— Q1 var ganska bra, vi hade bra balans i bilen och träffade rätt i inställningarna jämfört med på träningarna. Q2 blev ju en parodi, nu startar de långsamma längst fram i båda racen och det blir nog spännande i morgon, sade han.

Resultat Q1: 1) Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, 43.180, 2) Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, +0.120, 3) Johan Kristoffersson, PWR Racing – Seat Dealer Team, +0.217, 4) Emma Kimiläinen, PWR Racing – Seat Dealer Team, +0.295, 5) Björn Wirdheim, Flash Engineering, +0.439, 6) Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, +0.463, 7) Linus Ohlsson, Flash Engineering, +0.579, 8) Rasmus Mårthen, Brovallen Design, +0.699, 9) Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +0.749, 10) Reuben Kressner, Flash Engineering, +1.270, 11) Daniel Haglöf, PWR Racing – Seat Dealer Team, 5.547.

Q2: 1) Mårthen, 43.939, 2) Ohlsson, +0.028, 3) Göransson, +0.492, 4) Dahlgren, +0.809, 5) Kristoffersson, +0.919, 6) Kimiläinen, +1.274, 7) Wirdheim, +1.576, 8) Bernadotte, +7.756.