Göransson kung i Falkenberg

Vinnare: Richard Göransson.
Förlorare: Robert Dahlgren.
Teamkamraterna i Polestar Cyan Racing var varandras motsatser i Falkenberg. Richard Göransson vann allt medan Robert Dahlgren bröt båda racen.
— Jag hade hoppats ta in någon poäng på ”Robban”, nu blev det väldigt många. Det var fantastiskt, jag är så otroligt glad gå till halvtidsvila i ledning. Jag är mållös, sade Richard Göransson.
Inför Falkenberg ledde Dahlgren STCC med tio poäng före Göransson. När helgen summerades var Göransson 47 poäng före.
Göransson följde upp segern i första racet med en fantomprestation i andra. Han låg sist in i första kurvan men gjorde fenomenala omkörningar, ända upp till segern.
— Ett av mina bättre race på senare tid. Jag gjorde dålig start och kom ut sist. Jag ville inte trassla med de andra men insåg snart att jag var tvungen att agera för att ha en chans, sade han.

Göransson säger att han fått en nytändning sedan han kom till Polestar Cyan Racing.
— Det funkar lite så. När omgivningen runt omkring är rätt, då levererar man på toppnivå. Sådant adrenalinpåslag jag hade i bilen var det länge sedan jag hade. Just nu är det jättekul att köra racerbil, sade han.
Göransson blev den första att ta maximal poäng en helg (75 poäng.  25 vardera för seger i Q1, race 1 och race 2) sedan nya tävlingsformatet infördes till säsongen 2014.
— Jag har förstått att det är så.

Göransson har tagit ett stabilt grepp om sin femte STCC-titel. Nu är det sommaruppehåll, sedan återstår tre helger med början i Karlskoga i mitten av augusti. Samtidigt är det oklart (i all fall officiellt) hur många tävlingar Robert Dahlgren ska köra i STCC med tanke på hans uppdrag i VM-serien WTCC.
— Det är osäkert hur det blir men jag räknar med att han ska köra alla race, sade Göransson.

Robert Dahlgren tvingades stå på sidan och se sin teamkamrat och värsta titelkonkurrent ta full pott. Dahlgren bröt nämligen båda racen.
— Det var en fruktansvärt dålig helg. Vi hade bra speed hela tiden men lyckades inte kapitalisera farten i poäng, sade Dahlgren som blev avkörd i första heatet och fick punktering i andra. Han bröt på i princip samma ställe i båda heaten.

Är det nya Dahlgren-kurvan?
— Usch, nej det hoppas jag inte, sade Dahlgren och han fortsatte:
— Det här bevisar att allt kan ändras jäkligt fort, det går inte att ta ut något i förskott.
I första racet blev Johan Kristoffersson tvåa och Linus Ohlson trea. I andra racet var Mattias Andersson tvåa och Rasmus Mårthen trea. Det var Mårthens första pallplats i STCC.

Poängställning efter Falkenberg

Resultat, race 1:
1. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, 50.101
2. Johan Kristoffersson, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +0.217
3. Linus Ohlsson, Flash Engineering, +3.700
4. Björn Wirdheim, Flash Engineering, +6.001
5. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +14.887
6. Emma Kimiläinen, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +16.239
7. Reuben Kressner, Flash Engineering, +19.946
8. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, +26.931
9. Rasmus Mårthen, Brovallen Design , +28.833
DNF. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, DNF
DNF. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, DNF

Race 2:
1. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, 43.805
2. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +8.631
3. Rasmus Mårthen, Brovallen Design , +8.921
4. Carl Philip Bernadotte, Polestar Cyan Racing, +19.695
5. Johan Kristoffersson, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +1 Lap
DNF. Emma Kimiläinen, PWR Racing – SEAT Dealer Team, DNF
DNF. Linus Ohlsson, Flash Engineering, DNF
DNF. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, DNF
DNF. Björn Wirdheim, Flash Engineering, DNF
DNF. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, DNF
DNF. Reuben Kressner, Flash Engineering, DNF