Heta tätstrider i Swedish GT

Ett längre lopp behöver inte vara långtråkigt! Ett faktum som var tydligt i dagens 50-minuterslopp i Swedish GT i Karlskoga – med ovisshet ändå in på slutvarven.

När Patrik Skoog tvingades starta sist efter ett bränsleproblem vid utfarten, blev inledningen av loppet en tvekamp mellan Daniel Haglöf i Lamborghini och Fredrik Larsson i Porsche. Några minuter in i tävlingen började det regna lätt och teamen stod beredda med regndäck ifall nederbörden skulle tillta. Dessbättre avtog regnet och när depåfönstret öppnade hade det helt upphört.
Ingvar Mattson tog över både bil och ledning medan Poker Wallenberg tappade en del inledningsvis efter depåstoppet. Men det stod snart klart att Mattssons ledning inte på något vis var betryggande och när bara minuter återstod var Wallenberg helt ikapp. Vid inbromsningen till depåkurvan bromsade han sent och de båda bilarna kolliderade, vilket fick till följd att Mattssons Porsche hamnade med nosen i fel riktning. Innan han lyckats vända bilen i rätt riktning var Pokers Lamborghini långt före och paret Haglöf/Wallenberg kunde inkassera en ny seger. Skoog/Bard tog sin Porsche upp till tredje plats medan Peter Eriksson var femma totalt och fyra i GTA-klassen.

GTB var inte mindre spännande med en jämn kamp mellan Daniel Roos (Porsche Cayman) och Philip Forsman. En fajt som fortsatte efter depåstoppen när Erik Behrens och Håkan Ricknäs tagit över. En utflykt i sanden för den sistnämnde gav Behrens andrum och en klar resa till seger. Ricknäs passerades också av Niklas Liljas Maserati men klarade ändå tredje platsen med Oscar Krüger/Thomas Martinsson fyra i en BMW M3.

I morgon kör Swedish GT sitt lite kortare lopp och då är det AM-förarna som kör första halvan av tävlingen.

STCC Karlskoga,  Foto: Daniel Ahlgren - STCC
STCC Karlskoga, Foto: Daniel Ahlgren – STCC
STCC Karlskoga,  Foto: Daniel Ahlgren - STCC
STCC Karlskoga, Foto: Daniel Ahlgren – STCC