Daniel Haglöf/Poker Wallenberg och Niklas Lilja dominerade

En snabb start från Poker Wallenberg mer eller mindre avgjorde utgången i Swedish GT:s GTA-klass. Med sin Lamborghini tog han starten före Peter Eriksson och Gustav Bard – båda i Porsche. Ingvar Mattsson kom iväg lite sämre och fick nöja sig med att hålla fjärde plats ända fram till depåstoppen. I GTB körde Niklas Lilja jämt med GTA-bilarna i sin Maserati och drog stadigt ifrån Erik Behrens och Håkan Ricknäs Porsche-bilar.

När Daniel Haglöf tog över Lamborghini hade han en ganska betryggande ledning före Patrik Skoog och Fredrik Larsson som bytt av Bard respektive Mattsson. Efter den fina insatsen under kvalet och en bra inledning av tävlingen, gick avslutningen betydligt sämre för Peter Eriksson. En utflykt utanför banan kostade tid men än värre var det att han gjorde sitt obligatoriska depåstopp fjorton sekunder innan depåfönstret öppnade! Det resulterade i ett tidstillägg och han placerades som nia totalt efter att ha kört i mål som fyra. Fredrik Larsson jagade Patrik Skoog och de turades om att sätta snabbaste varv – aningen kvickare än ledande Haglöf som mest bevakade sitt försprång. Men kampen om andra plats kom av sig några varv från mål då kopplingen på Fredrik´s Porsche började krångla. Han tog sig ändå i mål som trea.

Niklas Lilja var i en klass för sig i GTB och vann klassen med knappt fjorton sekunder före Erik Behrens/Daniel Roos. I stort sett hela försprånget byggde han upp under första halvan då han körde mot AM-förarna. Håkan Ricknäs och Philip Forsman tog tredje platsen och den sistnämnde gjorde dessutom tävlingens snabbaste varv i GTB. Peter Larsens Ginetta följde på fjärde plats.

Nu tar Swedish GT ett uppehåll ända fram till den 1 oktober då båda klassernas slutresultat avgörs på Mantorp Park.