Tidigare mästaren i brittiska Radical Clubman, Oscar Krüger, satsar i år på Swedish GT och har tecknat avtal med Göteborgs-baserade Euroracing. Han kommer att dela en Ferrari 458 Challenge med teamägaren Kari Mäkinen och tävla i stora klassen – GTA.
GT-bilar är inget nytt för Oscar som under fjolåret körde BMW M3 GT4 tillsammans med Thomas Martinsson. Förutom Swedish GT deltog han också i några GT4 European-tävlingar med M3:an – den sista i Ungern i par med just Mäkinen.
– Det känns inspirerande att få dela Ferrari´n med en ung och snabb förare som Oscar, säger Kari Mäkinen. Det blir en ny utmaning och jag hoppas vi kan nå bra resultat under året.
Intresset för Swedish GT växer och är enligt klassens ansvarige Leif Lindström betydligt större än samma tid i fjol.
– Jag tror att breddningen av klassen, där vi öppnar upp för fler biltyper, är en orsak, säger Lindström.
Att Volvo med Prins Carl Philip som förare ger sig in i serien betyder också en del.
Den svenska GT-klassen växer också vad gäller antal tävlingar. Fem helger ingår och samtliga körs vid STCC-arrangemang. Dessutom tillkommer en NEZ-tävling på norska Rudskogen för de som vill tävla mer.
Precis som förra året delas bilarna in i två kategorier – GTA och GTB. Porsche 991 Cup och Ferrari 458 Challenge är måttstocken i den snabbare klassen medan GT4 är basen i GTB. Förra året deltog inte mindre än nio olika sportbilsmärken och allt talar för att mångfalden blir ännu större 2017.
– Vi har fått flera spännande förfrågningar och vi får som tidigare hjälp av SRO (Stephane Ratel Organisation) att balansera bilarna mot varandra – så att det blir så jämnt och rättvist som möjligt.
Premiär för hela STCC-paketet sker på Ring Knutstorp den 4-6 maj.